Start » Aktiviteter » Bokmarknaden, digitaliseringen och coronaepidemin – digitalt seminarium

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Bokmarknaden, digitaliseringen och coronaepidemin - digitalt seminarium

    Digitalt seminarium

    2020-05-15

    Bokmarknaden och digitaliseringen under coronapandemin

    Ta del av presentationen som pdf Webbinarium Bokbranschen.

    Välkommen på direktsänt forskarseminarium på webben med Erik Wikberg, verksam vid Handelshögskolan i Stockholm.

    Medverkar gör också Maria Hamrefors, ordförande i Svenska bokhandlareföreningen, tidigare vd på Akademibokhandeln, och Jesper Monthán, ordförande Svenska förläggareföreningen och vice vd för Bonnierförlagen.

    Hur påverkas den svenska bokmarknaden av nya plattformsaktörer? Vad kan den pågående coronapandemin göra för beständigt avtryck på bokmarknaden?

    Bokmarknaden har genomgått stora förändringar under det senaste decenniet. Digitaliseringen och den snabbt växande konkurrensen från e-handelns aktörer har förändrat spelplanen. Dessutom har den andra digitaliseringsvågen, med läs- och ljudböcker på olika streamingplattformar, växt sig allt starkare.

    På seminariet talar Erik Wikberg om hur marknadslogiken på den svenska bokmarknaden utmanats av digitaliseringen och om hur befintliga aktörer möter konkurrensen från nya digitala producenter och återförsäljare.

    Erik Wikberg reflekterar också över vad den pågående coronapandemin kan komma att få för bestående konsekvenser för bokbranschen.

    Under seminariet ger dessutom Maria Hamrefors, ordförande i Svenska bokhandlareföreningen, tidigare vd på Akademibokhandeln, sin syn på ämnet. I den efterföljande panelen deltar också Jesper Monthán, ordförande Svenska förläggareföreningen och vice vd för Bonnierförlagen.

    Erik Wikberg är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och undervisar också i krigsvetenskap på Försvarshögskolan. ”Plattformskapitalismens nya marknadslogik” är ett empiriskt projekt med fokus på den svenska bokmarknaden.

    Seminariet sänds via Zoom. En lyssningslänk kommer att skickas ut dagen före seminariet.
    Det finns möjlighet att ställa frågor under sändningen.

    Anmälan sker senast den 13 maj.

    Erik Wikbergs skriftliga presentation kommer att läggas upp här på hemsidan någon dag efter seminariet.

    Frågor om seminariet besvaras av
    Joakim Wirén
    , HUI Research: joakim.wiren@hui.se, 070-147 66 56

    eller
    Ylva Åkesson, Handelsrådet: ylva.akesson@handelsradet.se

    Välkommen!

    Fr v Erik Wikberg, Maria Hamrefors, Jesper Monthán. Fotot på Jesper Monthán är taget av Caroline Andersson.

    Prenumerera på nyhetsbrev