
Maila sidan
Den digitaliserade shoppern
Handelns digitalisering och shopperns förändrade köpbeteende2016-10-28
Malin Sundström från SIIR, Högskolan i Borås, pratade om digitaliseringens betydelse för handeln och tydliggjorde den resa handeln måste göra från att ha pratat om e-handel till att verkligen omfamna digitaliseringen och konsumenternas nya beteenden.

Malin Sundström, ek. dr och docent, berättade att en i forskargruppen i projektet om digitalisering hade bott, levt och följt åtta olika familjer i Stockholm för att observera och studera deras användning av digitala apparater. Han satt med dem i soffan, följde med till dagis, fritids och till affären med mera under sex månader. Några av de beteenden han upptäckte var de som visas på bilden ovan. Vid en rikstäckande enkät upptäcktes samma beteenden över hela landet.

Köpresan, från den nya boken ”Köprevolutionen” av Pernilla Jonsson, Patrik Stoopendahl och Malin Sundström, har förändrats och komplicerats i och med digitaliseringen.

Proffset Klara är den mest utvecklade digitala kunden som ser shopping som en tävling som man kan excellera i.

Forskarna har undersökt, grävt, analyserat och dragit sina slutsatser – nu är det upp till handeln att verkligen ta det med sig ut i verkligheten och utveckla nya koncept och lösningar.