Maila sidan
Handeln i Sverige
2019-09-06
Svensk detaljhandels tillväxt drivs i allt större utsträckning av digital försäljning, men den fysiska butiken står alltjämt för 90 procent av försäljningen i landet. Försäljningen skiljer sig dock åt mellan starka och svaga regioner.
Den senaste kartläggningen av läget för handeln i Sveriges regioner presenteras på två frukostseminarier i Göteborg, se nedan, och i Stockholm (5 september, se kalendariet här på hemsidan) samt vid ett webbinarium direkt efter sommaren (9 september kl. 13.00-14.00).
På seminarierna presenteras färsk statistik över hur den fysiska handeln utvecklades under fjolåret. Exempel på vad som presenteras är:
• Vilka var de viktigaste händelserna inom handeln under 2018 och vad är på gång under den närmaste tiden?
• Vilken inverkan har e-handeln på tillväxten i den fysiska handeln?
• Vilka kommuner och regioner är vinnare respektive förlorare?
• Hur har det gått för handeln i storstadsregionerna?
• Vilken effekt har besökarnas konsumtion på den lokala handeln?
Handeln i Sverige är en kostnadsfri databas med unika uppgifter om detaljhandelns styrka på kommun- och länsnivå. Databasen sammanställs av HUI Research med finansiering från Handelsrådet.
Anmälan längre ned på denna sida.
Frågor om seminariet besvaras av
Josef Gäreskog
josef.gareskog@hui.se
070-260 80 81