Aktivitet
Start » Aktiviteter » Så bygger secondhand alternativa stadsatmosfärer

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Så bygger secondhand alternativa stadsatmosfärer

    2018-09-13

    Andrahandsmarknaden har snabbt växt fram till att bestå av mer än bara försäljning av begagnade varor. I vissa städer har second hand- och vintagebutiker klustrats till specifika gator och områden och en specifik stil och atmosfär har utvecklats som lockar till sig besökare. I dessa områden har även andra butiker, caféer och kommersiella verksamheter etablerats med mål att locka till sig dessa besökare. Vid detta seminarium presenteras några slutsatser gällande hur den här typen av områden utvecklas i samspel mellan enskilda aktörer och staden samt hur de påverkar konsumenternas beteende.

    ”The social sciences have shown an interest in consumption patterns, purchasing practices and consumer behavior, but they have tended to overlook the subject of commercial space […]” (Dubuisson-Quellier 2007: 16)

    Frukostseminarium den 13 september i Göteborg

    HUI Research, Handelsrådet och Centre for Retailing vid Göteborgs universitet bjuder in till frukostseminarium den 13 september i Göteborg. Detta seminarium kommer att bjuda på inblickar från ett pågående forskningsprojekt om retro- och andrahandsmarknader och deras relation till läge, stad och yta. Dessutom kommer ett antal strategier för att skapa en specifik atmosfär kring ett område att presenteras liksom hur konsumtionen ser ut i dessa områden. Presentationen baseras på etnografiska data som samlats in över en period om tre år och handlar om ett urval av centrala shoppinggator och stadsdelar i Göteborg: Magasinsgatan, Hagaområdet och Långgatornaområdet. Butikerna längs dessa gator representerar hela spektrat från vintage, retro, antikviteter, shabby chic, nostalgi, upcycling och redesign till traditionellt begagnat, välgörenhet och återanvändning. I området finns också ett antal caféer och restauranger samt butiker med fokus på design, lokalproducerat och hantverk av olika slag. Den växande populariteten för saker och stilar under etiketter som ”vintage”, ”autentisk” och ”retro” visar hur det förflutna, ofta förmedlat genom nostalgi, har blivit en del av konsumtionskulturen och dessa butiker tenderar att klustra sig vid specifika platser i städer för att locka rätt kundkrets.

    Talare:

    Dr Niklas Sörum är forskare vid Centrum för Konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet och lektor i marknadsföring vid Högskolan i Borås. Hans forskning rör bland annat konsumtionens digitalisering, second handmarknader samt etisk och hållbar konsumtion.

    Lena Dalerup, VD innerstaden Göteborg

    Tid och plats:

    Torsdagen den 13 september
    07:30-09:00 (en lättare frukost serveras från kl. 07:30, seminariet börjar kl. 08:00).
    Drottninggatan 56 (Svensk Handels lokaler), Göteborg.

    Anmälan sker senast den 11 september

    Frågor om seminariet besvaras av:

    Josef Gäreskog, HUI Research
    josef.gareskog@hui.se
    070-350 62 28

    Andreas Hedlund, Handelsrådet
    andreas.hedlund@handelsradet.se
    010-471 86 46

    Välkommen!

    Prenumerera på nyhetsbrev