Aktivitet
Start » Aktiviteter » Digitala matinköp

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Digitala matinköp

    Bekvämlighet och effektivitet

    2017-04-07

    Dagligvaruhandel via nätet förändrar våra vanor; hur och vad vi köper. Andelen som handlar dagligvaror via nätet är än så länge liten, men den växer och intresset är stor för hur möjligheter ska tas till vara och problem lösas.

    När det gäller konsumenterna, och i synnerhet barnfamiljer som Anna Post, Institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet, har studerat är bekvämligheten en mycket viktig faktor.

    – Att kunna sitta hemma i soffan och söka i olika butiker med tillgång recept och annan inspiration är en något som upplevs fördelaktigt av familjerna, samt att maten levereras direkt hem, säger Anna Post.

    Anna har i sina intervjuer även sett att familjerna äter nyttigare, främst de som beställer hem färdiga matkassar med recept, och att de upplever att spontanköpen minskar.

    Claes Hessel, vd för Coop Online, håller med och påpekar att det inte är många som har tuggummi på inhandlingslistan, men det slinker ner i kassakön.

    – För butikerna är det en utmaning att sälja de typiska kassavarorna när konsumenterna går över till e-handel, säger Claes.

    En stor förändring för butikerna del är även själva plocket, det är svårt – om inte omöjligt – att få dagligvaruhandel via nätet lönsam så länge kassarna plockas ihop i vanliga fysiska butiker. I Coops fall står de just i beredskap att öppna ett specialanpassat plocklager för e-handel.

    – Onlinehandel handlar väldigt mycket om effektiva processer om det ska bli framgångsrikt och lönsamt, avslutar Claes.

    170407-digitala-matinkop

    Prenumerera på nyhetsbrev