
Maila sidan
Kommunikation viktigast för personalens engagemang
Framgångsrikt ledarskap i detaljhandeln2009-11-20
Inom handeln har chefer ofta mindre erfarenhet av ledarskapsutbildning än i andra branscher och det saknas ofta systematik i personalledningen. Samtidigt är kommunikationen mellan personal och chef bättre inom handeln än i andra branscher.
Butikspersonal och butikschefer har högre tankar om varandra än vad som är vanligt i andra branscher. Det framkom vid ett seminarium där forskare vid Högskolan i Skövde berättade om sitt projekt där de studerar hur incitament och personalledningspraktiker påverkar medarbetarengagemang.
– Till skillnad från chefer i exempelvis kommunal verksamhet är butikschefer mer verksamhetsnära och inte lika tyngda av byråkrati, säger professor Stefan Tengblad som leder projektet.
Butikschefer ofta sämre utbildade i ledarskapsfrågor, och det saknas ofta systematiska personalledningspraktiker, även på kedjenivå.
– Däremot finns goda exempel som uppstått på butiksnivå, säger ek dr. Mikael Wickelgren.
Han pekar på tre typer han funnit: En karismatisk chef som lyfter butiken och engagerar personalen; fungerande incitamentssystem – bonusar och liknande som ger personalen extra motivation samt hård styrning av arbetsuppgifter.
– Även om styrningen i sig inte alltid uppfattas som positiv, sporras medarbetarna av att de arbetar i ett framgångsrikt företag.
Nästa steg i forskningsprojektet är att identifiera och undersöka de företag som arbetar systematiskt på kedjenivå.
I forskningsprojektet ingår en enkätundersökning där bland annat medarbetarnas trivsel och vilja att arbeta kvar i branschen undersöks. Den visar att den viktigaste orsaken till hög medarbetartrivsel och engagemang är att kommunikationen mellan chef och anställd fungerar.