Start » Aktiviteter » Konsumenters klimatval i butik

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Konsumenters klimatval i butik

    Forskarfrukost med Anna Edenbrandt, SLU

    2020-03-06

    Konsumenters klimatval i butik

    Läs Anna Edenbrandts presentation Konsumenters klimatval i butik – onlineversion.

    Vad ska livsmedelsaktörerna göra för att möta konsumenternas funderingar på sin klimatpåverkan? Svaren på den frågan kan fås genom att undersöka hur konsumenterna tänker gällande klimatet när de handlar i butiken. Vid ett frukostseminarium den 6 mars pratar Anna Edenbrandt från Sveriges lantbruksuniversitet om maten och klimatet, genom sin experimentella studie av konsumenters klimatval i butik.

    Medverkar gör också ÅSA DOMEIJ, hållbarhetschef på Axfood, som berättar om Axfoods arbete med maten och hållbarheten.

    Seminariet direktsänds också på webben.
    Anmäl dig som vanligt via länken här på hemsidan och välj i nästa steg i vilken form du vill ta del av seminariet!

    Frukostseminarium fredagen den 6 mars
    Handelsrådet och HUI bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm med Anna Edenbrandt på temat ”konsumenters klimatval i butik”. I hela samhället hörs om omställning inför framtiden och om hur vi ska få en hållbar framtid. Starten på en beteendeförändring kan synas i hur konsumenterna agerar när de handlar sina dagliga inköp. Forskningsexperimentet har genomförts i samarbete med Coops konsumentpanel.

    Forskningsprogrammet ”Maten och klimatet” tar utgångspunkt i tre frågeställningar med fokus på efterfrågan av klimatvänliga livsmedel. Studien handlar om vilka förändringar konsumenter är benägna att göra, hur konsumenter väger olika märkningar relaterade till hälsa och hållbarhet mot klimatpåverkan och om konsumenter verkligen vill veta hur deras matval påverkar klimatet.
    Anna Edenbrandt är PhD på institutionen för ekonomi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Lund. Maten och klimatet är en experimentell studie av konsumenters klimatval i butik.

    Datum: Fredagen den 6 mars.
    Tid: 08.00-09.30 (lättare frukost från kl. 08.00, seminariet börjar kl. 08.30).
    Plats: Svensk Handels Hus, Regeringsgatan 60, Stockholm.
    Anmälan sker senast den 2 mars.

    Frågor om seminariet besvaras av:
    Joakim Wirén, HUI Research
    joakim.wiren@hui.se
    070-147 66 56

    Ylva Åkesson, Handelsrådet
    ylva.akesson@handelsradet.se

    VÄLKOMNA!

    Prenumerera på nyhetsbrev