Start » Aktiviteter » Konsumenters klimatval i butik

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Konsumenters klimatval i butik

    Forskarfrukost I Göteborg med Anna Edenbrandt, SLU

    2020-02-27

    Läs Anna Edenbrandts presentation Konsumenters klimatval i butik – onlineversion.

    Detta seminarium är nu fullbokat.
    Men det ges ett NYTT TILLFÄLLE på samma ämne, den 6 MARS:
    antingen på plats I STOCKHOLM eller DIREKTSÄNT VIA WEBBEN.
    Vid detta tillfälle kommer också ÅSA DOMEIJ, hållbarhetschef på Axfood, medverka för att berätta om Axfoods arbete med maten och hållbarheten.

    Anmäl dig här.

    Konsumenters klimatval i butik
    Vad ska livsmedelsaktörerna göra för att möta konsumenternas funderingar på sin klimatpåverkan? Svaren på den frågan kan fås genom att undersöka hur konsumenterna tänker gällande klimatet när de handlar i butiken. Vid ett frukostseminarium den 27 februari pratar Anna Edenbrandt från Sveriges lantbruksuniversitet om maten och klimatet, genom sin experimentella studie av konsumenters klimatval i butik.

    Frukostseminarium torsdagen den 27 februari
    Handelsrådet, HUI och Centre for Retailing bjuder in till ett frukostseminarium i Göteborg med Anna Edenbrandt på temat ”konsumenters klimatval i butik”. I hela samhället hörs om omställning inför framtiden och om hur vi ska få en hållbar framtid. Starten på en beteendeförändring kan synas i hur konsumenterna agerar när de handlar sina dagliga inköp. Forskningsexperimentet har genomförts i samarbete med Coops konsumentpanel.

    Forskningsprogrammet ”Maten och klimatet” tar utgångspunkt i tre frågeställningar med fokus på efterfrågan av klimatvänliga livsmedel. Studien handlar om vilka förändringar konsumenter är benägna att göra, hur konsumenter väger olika märkningar relaterade till hälsa och hållbarhet mot klimatpåverkan och om konsumenter verkligen vill veta hur deras matval påverkar klimatet.

    Anna Edenbrandt är PhD på institutionen för ekonomi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Lund. Maten och klimatet är en experimentell studie av konsumenters klimatval i butik.

    Datum: Torsdagen den 27 februari
    Tid: 07.30-09.00 (lättare frukost från kl. 07.30, seminariet börjar kl. 08.00).
    Plats: Handelshögskolan, Vasagatan 1, sal B44, Göteborg

    Anmälan sker senast den 24 februari.

    Frågor om seminariet besvaras av:
    Joakim Wirén, HUI Research
    joakim.wiren@hui.se
    070- 147 66 56

    Ylva Åkesson, Handelsrådet
    ylva.akesson@handelsradet.se

    VÄLKOMNA!

    Prenumerera på nyhetsbrev