Aktivitet
Start » Aktiviteter » Låt kunderna prata

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Låt kunderna prata

    Kundrekommendationer som framgångsrik marknadsföringsstrategi

    2009-04-30

    Kunder litar mest på rekommendationer från andra kunder när det ska köpa en vara. Men hur får man kunder att rekommendera en vara till andra? Vid ett frukostseminarium berättade forskarna Ulf Johansson och Johan Anselmsson om några resultat från sin kommande rapport.

    Att kunder pratar om en vara med varandra har flera positiva effekter. Det är en billig form av marknadsföring. Kunderna rekommendera en vara till den vän eller kollega de tror kan vara intresserad, och gör därmed målgruppsanalysen åt handeln. En rekommendation har betydligt högre trovärdighet än ett köpt reklambudskap, och ger en högre kundlojalitet hos den som fått rekommendationen.

    – En nöjd kund är också bättre på att formulera argument för en vara, än vad reklambyråerna är, säger Johan Anselmsson.

    För att få kunder att prata om en vara måste de först och främst ha något att prata om, och sedan måste de ha ett forum.

    – Det finns olika sajter där kunder kan diskutera med varandra. Men företagen kan också erbjuda forum på sina egna sajter där entusiaster kan diskutera med varandra.

    Det räcker inte med att alltid med att kunden är nöjd för att starta en diskussion. Har inte varumärket något unikt är det betydligt svårare för kunderna att hitta något att prata om.

    – Ett tips är att tillåta kunderna att fotografera i butikerna. Då kan bilderna hamna i bloggar och andra sajter där de diskuteras.

    Företagen kan också vårda och lyfta fram det unika, det som är nytt eller crazy. Därför är det viktigt att handeln lyssnar på de mest lojala kunderna.

    – Lyssnar man på de mest entusiastiska kunderna kan man få värdefull kunskap om vad det är som gör att de rekommenderar varan. Lyssnar man däremot på dem som ogillar varumärket och anpassar sig till deras önskemål, är det lätt att varumärket tappar sin särart och slätas ut.

    Resultaten kommer från forskningsprojektet Vad gör kunderna till förespråkare? som Ulf Johansson och Johan Anselmsson bedriver vid Företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet.

    – Det här är ett relativt outforskat område, och det finns en stor outnyttjad potential, säger Ulf Johansson. Undersökningar i Sverige visar att ungefär 20 procent av kunderna kan tänka sig att rekommendera en vara till andra. I Europa är genomsnittet 10 procent högre. Vad vi hoppas med vårt forskningsprojekt är att vaska fram de faktorer som ger rekommendationer.

    • Johan Anselmsson och Ulf Johansson lyssnar på hur kunderna pratar med varandra.

    Prenumerera på nyhetsbrev