Aktivitet
Start » Aktiviteter » Mode och företagande

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Mode och företagande

    Swedish Innovations and High Street Fashion: Past, Present and Future

    2014-03-27

    Näringslivshistoria har ofta berättats genom de stora företagen och de stora ledarna. I projektet ”The Enterprise of Culture” om modehistoria läggs fokus på mindre företag, vardagsföremål och viktiga innovationer ”på golvet”.

    Centrum för Näringslivshistoria arrangerade i slutet av mars en konferens om modeindustrins historia under andra halvan av 1900-talet som Handelns Utvecklingsråd var med och finansierade. Den var en del av det treåriga paneuropeiska forskningsprojektet ”The Enterprise of Culture” (EOC).

    – Vi fokuserar på den med vardagsnära näringslivshistorien till skillnad från tidigare och tar hänsyn till hela leveranskedjan; från råmaterial till butik, sa Regina Lee Blasczyk, professor vid Leeds universitet och projektledare för EOC.

    Ulrika Berglund och Carina Gråbacke från Stockholms respektive Göteborgs universitet fortsatte med att berätta om den svenska modeindustrin under 1900-talet.

    – Vi gick från att vara en textilnation till att bli ett modeunder med uppskattade trendiga designers som uppskattas världen över, sa Ulrika Berglund.

    Intuitiv förståelse för olika stilar

    Ett annat perspektiv på mode erbjöds av Jacob Östberg från Stockholms universitet, som talade om ”taste regimes” (olika typer av stilar) och vilka historier företag vill berätta om sig själva och hur de påverkas av konsumenter, populärkultur och andra viktiga intressenter.

    – Jag är fascinerad av hur intuitivt vi människor anpassar vår stil till olika sammanhang, sa Jakob. Det är en komplex verklighet som påverkas från många håll och ändå lyckas vi för det mesta passa in.

    Historiemarknadsföring

    Jörgen Andersson, som tidigare arbetat 25 år på H&M och numera är chef för den globala marknadsföringen på det japanska modeföretaget Uniqlo, berättade bland annat om hur han hade varit med och lanserat det numera mycket populära konceptet där en ”high end”-designer skapar kläder åt ett kedjeföretag.

    – Vi startade med ”Karl Lagerfeld for H&M” och den begränsade kollektionen blev otroligt populär, sa Jörgen. Det var en slags demokratisering av modet och passade väl in i vår affärsidé om att sälja mode och kvalité till bästa pris.

    Avslutningsvis pratade Lena Patriksson Keller, grundare av Patriksson Communication, och Alexander Huseby, vd för Centrum för Näringslivshistoria om marknadsföring och kommunikation.

    – Att studera modeföretagens historia är viktigt och det kan bland annat användas i marknadsföringen av ett företag för att bygga upp varumärket, sa Alexander.

    • Jörgen Andersson, tidigare 25 år på H&M, numera chef för den globala marknadsföringen på det japanska modeföretaget Uniqlo.

    Prenumerera på nyhetsbrev