Start » Aktiviteter » Silvergenerationen på den digitala matmarknaden

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Silvergenerationen på den digitala matmarknaden

    2021-05-27

    Se sändningen i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.
    Läs webbinariepresentationen HUI-HR-CFR frukostseminarium 27 maj 2021-.

    Webbinariet kommer inte kort att läggas upp på Handelsrådets Youtubekanal.

    Silvergenerationens inträde på den digitala matmarknaden – äldres matinköp under pandemin

    Hur upplever äldre konsumenter sina matinköp under coronapandemin? Vilka utmaningar finns det och hur upplever äldre den digitaliserade matmarknaden?

    Handelsrådet, Centre for Retailing och HUI Research bjuder in till ett direktsänt webbinarium medLena Hansson, Ulrika Holmberg och Anna Post på temat ”Äldres matinköp under pandemin”.

    De tre berättar utifrån sin forskning om hur äldre konsumenter handlar mat på nya sätt under pandemin och lyfter fram berättelser om matens betydelse i vardagen.
    Genom dessa insikter om äldre konsumenters matinköp hoppas forskarna kunna ge handelns aktörer inspiration som hjälper dem att underlätta och göra digitala matinköp mer intressanta för denna konsumentgrupp.

    Webbinariet genomförs digitalt, en lyssningslänk kommer att skickas ut dagen före sändningen. Det finns möjlighet att ställa frågor under sändningen.

    Webbinariet utgår från en studie där konsumenter från 69 år och uppåt har svarat på frågor om hur de köper sin mat idag jämfört med före pandemin, vilka utmaningar de har stött på kring matinköpen och vad de upplevt som positivt och negativt. Studien är en del av projektet ”Det nya matlandskapet – äldre konsumenters inträde på den digitaliserade matmarknaden” som undersöker hur dagligvaruhandeln kan bli mer tillgänglig för äldre konsumenter.

    Om forskarna:
    Lena Hansson(th i bild) och Ulrika Holmberg (tv i bild) är universitetslektorer i marknadsföring och Anna Post är universitetslektor i kostvetenskap. De forskar om konsumtion, mat och handel vid Centrum för konsumtionsforskning och Centre for Retailing på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

    Läs mer om det Handelsrådetsfinansierade forskningsprojektet här.
    Välkommen!

    Prenumerera på nyhetsbrev