Start » Aktiviteter » Handelns ekonomiska råd – digitalt seminarium om handeln och coronan

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Handelns ekonomiska råd - digitalt seminarium om handeln och coronan

    Digitalt seminarium

    2020-05-19

    Handelns ekonomiska råd bjuder in till webbinarium
    Tema: Handelns situation i den pågående coronapandemin

    HÄR kan du lyssna på webbinariet i efterhand.

    Medverkar gör
    Erik Åsbrink, ordförande Ekonomiska rådet
    och ledamöterna
    Mats Bergman
    Cecilia Hermansson
    Sara Rosengren

    Medverkar gör också
    Jonas Arnberg, vd, HUI Research
    Johan Davidson, chefsekonom, Svensk Handel
    Katarina Lundahl, chefsekonom, Unionen
    Stefan Carlén, chefsekonom, Handelsanställdas förbund

    På webbinariet kommer Cecilia Hermansson tala om ett påbörjat forskningsprojekt på KTH som belyser samspelet mellan handel och fastighetsägare i hyresförhandlingarna.
    Sara Rosengren kommer att redogöra för ett pågående projekt på Handelshögskolan i Stockholm som utifrån retaildata belyser hur allmänheten reagerar på myndigheternas rekommendationer.
    Mats Bergman berättar kring de möjliga samhällsekonomiska konsekvenserna av coronapandemin och om hur man fattar strategiska beslut under osäkerhet och irreversibilitet.

    Hållpunkter:
    10:00 Erik Åsbrink hälsar välkommen
    10:05 Jonas Arnberg kommenterar handelns roll och situation i den pågående Coronakrisen
    10:15  Ledamöterna i Handelns ekonomiska råd talar
    10:45 Chefsekonomerna kommenterar

    Läs mer om Handelns ekonomiska råd här.
    Ta del av senaste rapporten här.

    Om Handelns ekonomiska råd:
    2016 inrättade Handelsrådet Handelns ekonomiska råd.
    Rådet består från och med hösten 2019 av ordförandeErik Åsbrink, tidigare finansminister, Mats Bergman, professor i nationalekonomi vid Södertörns högskola, nationalekonom Cecilia Hermansson och Sara Rosengren, professor vid institutionen för marknadsföring och strategi på Handelshögskolan i Stockholm.

    Fr.v.Mats Bergman, Sara Rosengren, Cecilia Hermansson och Erik Åsbrink.
    Foto: Janne Lundberg, FotoForm

    Prenumerera på nyhetsbrev