
Maila sidan
Butiken som marknadsplats
Butiken som marknadsplats är den centrala utgångspunkten för alla projekt som 2007 beviljades medel inom denna utlysning. Det innebär att forskarna i de respektive forskningsprojekten på olika sätt studerar handelsrelevanta frågeställningar med fokus på olika aspekter av butiken.
De sju forskningsprojekten som som erhöll medel i utlysningen ”Butiken som marknadsplats” är nu alla avslutade. Projekten har gett många olika kunskapsbidrag till detaljhandeln; bland annat inom marknadsföring i butik, marknadsföring mellan konsumenter och varför konsumenter inte alltid handlar det de säger att de tänker göra.
- En dynamisk analys av produktiviteten i svensk handel
Lennart Hjalmarsson, Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet - Effekter på strategier för varuförsörjning
Björn Axelsson, Handelshögskolan i Stockholm - Gapet mellan konsumenters ambitioner och faktiska val gällande mat och måltider
Maria Frostling-Henningsson, Stockholms universitet - Handelns frontpersoner
Ann-Mari Sellerberg, sociologiska institutionen vid Lunds universitet - Vad gör kunderna till förespråkare?
Ulf Johansson, Lunds Universitet - Kommer efterfrågan med Svanen?
Niklas Rudholm, HUI - Det komplexa butiksbesöket
Fredrik Lange, Handelshögskolan i Stockholm