Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Med smartphonen i butiken

    Det blir alltfler som använder sin smartphone i vardagen; inte minst i samband med shopping. Butikerna behöver vässa sina kunskaper och erbjudanden för att hålla jämna steg med sina kunder och skapa en värdefull shoppingupplevelse.

    Drygt en av tio av de som har en smartphone har använt den i samband med shopping det senaste året. Det kan handla om att söka produkter, jämföra priser, ta emot kuponger och skapa inköpslistor.

    – Vi tittar närmare på hur shoppingen medialiseras; det vill säga hur den i allt större utsträckning flyttas från en fysisk miljö till en verklighet som upplevs i kombination med och genom olika medier såsom exempelvis smartphones, säger projektledaren Mart Ots, ekonomie doktor med fokus på marknadskommunikation, Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

    Digitalt och fysiskt i kombination

    Projektet kommer att studera integrationen mellan digitala och fysiska inslag i köpprocessen.

    – Utvecklingen kring detta är ännu i sin linda, säger Mart Ots. Men i förlängningen kommer det att påverka hur detaljhandeln förhåller sig till både marknadskommunikation och erbjudanden samt butikslayout och butiksservice.

    För att identifiera och kartlägga användning av shopping-appar kommer kvantitativa enkätstudier med konsumenter göras inom projektet. Baserat på olika kundsegments beteendemönster, upplevelser och syften med användningen av appar görs ett antal djupintervjuer med konsumenter för att bättre förstå utmaningarna. Även ett antal branschaktörer som kan påverka apparnas utveckling, funktioner, marknadsföring och spridning kommer att intervjuas.

    – Målet är att bättre förstå hur olika grupper av konsumenter kombinerar digitala och fysiska element i sin shopping samt vad det innebär i termer av aktiviteter, intentioner och upplevelser både före, under och efter ett butiksbesök, avslutar Mart Ots.

    Prenumerera på nyhetsbrev