Maila sidan
Forskning relevant för Handelsnäringen 2020
Varje år gör Handelsrådet en större utlysning där forskare uppmuntras till att skicka in ansökningar med fokus inom ett visst ämnesområde i relevans med handeln.
Till en följd av Handelsrådets utlysning för forskningsprojekt 2020 delar denna gång sju forskningsprojekt på sammanlagt dryga 12 miljoner kronor. Utlysningen hade likt tidigare år det breda temat ”Forskning relevant för handeln”, där forskningsprojekt med nära kontakt med branschen haft störst prioritering. Flera av forskningsprojekten från utlysningen 2020 berör den fysiska detaljhandeln, men spänner sig över ett flertal andra områden som är av betydelse för handelsnäringen – från hållbarhet, lager och logistik till detaljandelsroll för samhällsutveckling.
Handelsrådet spelar en viktig roll som Nordens största privata finansiär av handelsrelaterad forskning. Urvalet av projekt påvisar flera nya perspektiv och är menade att ge ny kunskap som kan vara av nytta för branschen – vilket går hand i hand med handelsrådets syfte att långsiktigt stärka handelsnäringen.
- Förpackningars roll för en mer hållbar och effektiv varudistribution inom detaljhandeln i Sverige
Kajsa Hulthén, Chalmers tekniska högskola - Nya samarbetsformer för främjande av trygg handel i utsatta stadsmiljöer
Cecilia Cassinger, Intuitionen för strategisk kommunikation, Lunds universitet - Automationens påverkan på handelns lönsamhet, konkurrenskraft och hållbarhet
Joakim Kembro, Teknisk Logistik, Lunds Tekniska Högskola, Lunds universitet - Näthandel och ökad nedläggning av fysiska butiker – vad driver hyresbildningsprocessen?
Berndt Lundgren, institutionen för fastigheter och byggande, Kungliga Tekniska Högskolan - Gör prisjämförelsesidor handeln mer konjunkturkänslig?
Niklas Rudholm, Handelns Forskningsinstitut - Välklingande butiksvaror: En generell och applicerbar metod för bättre arbetsmiljö och färre stölder
Kjetil Falkenberg, Medieteknik och Interaktionsdesign, Kungliga Tekniska högskolan - En butik för alla åldrar? Äldre konsumenters reaktioner på fysiska butiksmiljöer
Hanna Berg, fil. dr., Handelshögskolan i Stockholm