Start » Forskning och utveckling » Forskningsprojekt » Forskning relevant för handelsnäringen 2021

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Forskning relevant för handelsnäringen 2021

    Som tidigare år har Handelsrådets utlysning det breda temat "Forskning relevant för handelsnäringen" för att generera ny branschkunskap till nytta för handeln. Syftet med den forskning som finansieras av Handelsrådet är att generera relevant kunskap till nytta för handelns arbetsgivare och arbetstagare, men också kunskap om branschen som helhet.

    Handelsrådets årliga utlysning för finansiering av forskningsprojekt inom handeln resulterade i att sju forskningsprojekt beviljas sammanlagt 11,7 miljoner kronor. Med forskning som spänner över ett flertal handelsrelaterade områden kan de generera ny branschkunskap till nytta för handeln, inte minst när det gäller konsekvenserna av den pågående Covid-19 pandemin som överskuggat det innevarande året, något som både påskyndat den digitala utvecklingen samt bidragit till stora utmaningar för den fysiska handeln.

    De beviljade projekten spänner över flera områden relevanta för handelsnäringen, från bland annat arbetsmiljö och AI och till den fysiska detaljhandeln.

     

    Beviljade projekt

     

    Surviving the COVID-19 pandemic? Retailers’ adaptation strategies

    Sven-Olov Daunfeldt, Handelns Forskningsinstitut

     

    Interaktionen mellan människor och AI inom handeln

    Gustav Tinghög, Linköpings Universitet

     

    Vad kan vi lära oss från 100-åringarna?

    Kristina Tamm Hallström, Handelshögskolan i Stockholm

     

    How retail data can help in societal crises: The case of COVID-19

    Sara Rosengren, Handelshögskolan i Stockholm (SIR)

     

    Pandemins lärdomar – strategiska möjligheter och innovationer för butiker i stadskärnan

    Malin Sundström, Malmö Universitet

     

    Handeln som attraktiv arbetsplats: Arbetsmiljöfaktorers betydelse för attityder, beteenden och hälsa

    Magnus Sverke, Stockholms universitet

     

    Optimerad butikspåfyllnad

    Olov Isaksson, Stockholms universitet

     

    Prenumerera på nyhetsbrev