Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Att synas på nätet

    Marknadsföring i butik är en mycket viktig del av handlarnas sätt att nå fram till konsumenterna. I den traditionella fysiska butiksmiljön finns en relativt stor kunskap om hur denna bör utformas, men i den digitala världen råder en viss osäkerhet.

    – Visuell marknadsföring i butik, eller visual merchandising som det också kallas, är avgörande för butikernas försäljning och det gäller att uppdaterad och korrekt kunskap finns tillgänglig för att handlarna ska kunna agera på goda grunder, säger Hanna Berg, Handelshögskolan i Stockholm.

    Butikernas atmosfär och upplägg påverkar i hög grad konsumenternas köpintentioner. Det finns sedan länge kunskap om och stor erfarenhet av hur man marknadsför varor i en fysisk butik, men när det gäller den digitala handeln är det relativt outforskat:

    – Det unika med vår studie är dessutom att vi kommer att jämföra konsumenters reaktioner på digital och fysisk visuell marknadsföring för att se vad som skiljer och vad som förenar dem båda, förklarar Hanna. Utifrån tidigare studier finns det starka skäl att anta att konsumenterna reagerar olika i de olika medierna.

    Studien kommer att genomföras både i fysiska och digitala butiksmiljöer samt i laboratoriemiljö där forskarna mäter konsumenternas reaktioner på olika upplägg för att se vad som fungerar respektive inte fungerar. Forskarna kommer bland annat att använda sig av eye-tracking för att se vad kundernas blickar dras till.

    – Konsumenterna ”väljer” i första ledet – utan att riktigt vara medvetna om det – med ögonen, så kunskapen om vad som drar blickarna till sig är mycket viktig för handeln, säger Hanna. Vår studie kommer att ge betydande kunskapsbidrag för alla som jobbar med att exponera varor – framförallt på nätet.

    Prenumerera på nyhetsbrev