
Maila sidan
Spridning av handelsforskning
Det finns ett behov av mer forskning för att utveckla handelsnäringen – internationell och högkvalitativ forskning som stärker och utvecklar branschen. Det finns också ett behov av att synliggöra aktuell forskning – forskning som kan vara till nytta för företag, anställda, och branschens övriga intressenter.
Totalt avsattes 6,4 miljoner kronor till utlysningen ”Synliggörande och nyttiggörande av aktuell handelsforskning” 2011-2012. Konkret innebär det att Handelns Utvecklingsråd finansierar 18 stycken mindre forskningssatsningar, vilka ni ges möjlighet att ta del av här nedan.
- Belysningens utformning i detaljhandeln – en kunskapssammanställning
Jan Ejhed, Kungliga Tekniska Högskolan - Publicering i vetenskapliga journaler – logistik
Mats Abrahamsson, Linköpings universitet - Publicering av akademiska artiklar – trängselavgifter och EMV
Niklas Rudholm, HUI Research - Private-Public Partnership – Svensk dagligvaruhandel och intresseorganisationer
Cecilia Mark-Herbert, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) - Handelsrelevanta TELDOK-rapporter – om it-utveckling och handel
Bertil Thorngren, Handelshögskolan i Stockholm - Kampen om köpkraften – handeln i framtiden
Ulf Rämme, HUI Research - Logistikutveckling genom mätsamverkan i handelns försörjningskedjor
Helena Forslund, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet - Konsumenters inställning till produkter med etisk märkning
Gunne Grankvist Högskolan Väst - Ledarskap i butik
Stefan Tengblad, Högskolan i Skövde - Konsten att replikera – standardskapande processer i expanderande detaljhandelskedjor
Marie Bengtsson, Linköpings universitet - Till salu – Stockholms textila historia
Klas Nyberg, Uppsala universitet - Förstärkning av Centre for Retailings internationella publiceringsverksamhet
Johan Hagberg Centre for Retailing, handelshögskolan vid Göteborgs universitet - Mobil marknadsföring för butikshandeln
Roger Ström, Högskolan i Halmstad - Publicering av vetenskapliga artiklar – Handelns frontpersoner
Ann-Mari Sellerberg, Lunds universitet - Kunskapsbaserad marknadsföring
Jukka Hohentahl, Uppsala universitet - The Internationalization Process of Swedish Firms
Katarina Hamberg Lagerström, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet - Publishing related to the customer and the distribution of cars
Benedikte Borgström, Internationella Handelshögskolan i Jönköping - Kassörskan i omförhandling? Om arbete, organisation och genus inom dagligvaruhandeln
Lena Abrahamsson, Luleå tekniska universitet