Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Kostnadseffektiv och lockande belysning

    Belysning är av största vikt inom detaljhandeln eftersom den kan vara avgörande för om kunder handlar eller inte. Kostnaderna kan också bli höga jämfört med andra branscher. Därför är det viktigt att hitta rätt sorts belysning som lockar kunderna till köp.

    – Höga belysningsstyrkor lockar kunderna först till skyltfönstret och sen förhoppningsvis vidare in i butiken, berättar Jan Ejhed, projektledare, på KTH Ljuslaboratorium. Som en följd av behovet av kraftfull belysning uppstår mycket höga investerings- och driftskostnader.

    När kunden först noterar ett skyltfönster är det ofta på avstånd och då är ljusheten avgörande för att kunden ska se vad som finns och kanske vilja ta sig en närmare titt. När kunden är nära skyltfönstret kan denne även se in i butiken och då krävs också höga belysningsstyrkor inne i lokalen.

    I en butik på 300 kvadratmeter kan kostnaden bara för elförbrukningen gällande belysningen ligga på 500 000 kronor per år. Till detta kommer investeringskostnader för belysningsanläggningen samt regelbundet underhåll och anpassning till ny skyltning och ommöblering. Många handlare vet en hel del om hur belysningen ska se ut, men det finns mycket mer att lära för att skapa optimala förhållanden som både lockar kunder och är kostnadseffektiva.

    – Vi är en forskargrupp med en unik vetenskaplig bredd och erfarenhet av belysningsdesign, säger Jan. Vi kommer att sammanställa litteratur och kunskap om belysningens betydelse för butikers kundattraktion på ett populärvetenskapligt sätt som gör det möjligt att sprida kunskapen bland praktikerna ute i butikerna.

    Prenumerera på nyhetsbrev