Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    E-handelns födelse och utveckling

    Idag står vi inför introduktionen av en ny våg av lovande tekniska lösningar för betalningar med mera. Till exemplen hör att mobiler kan laddas med en rad nya möjligheter, vilka skulle kunna ersätta den traditionella plånboken och dess skrymmande innehåll av plastkort.

    – Många av oss kommer ihåg ”IT-bubblan” kring millennieskiftet. Den stora framgången för Internet mot slutet av 90-talet hade skapat stora förväntningar om en explosiv tillväxt av elektronisk handel, underblåsta av media och framgångsrika börsnoteringar, säger Bertil Thorngren, projektledare, Handelshögskolan i Stockholm. Traditionell handel sågs som närmast dödsdömd i konkurrensen med mer kostnadseffektiva internetbaserade lösningar. Så blev det som bekant inte utan bubblan brast och följdes av negativa reaktioner från media och aktiemarknad, som ofta var lika dramatiska som tidigare glädjekalkyler.

    TELDOK är en skriftserie som under en lång period (1981-2006) dokumenterade tidig användning av it. Serien innehåller fler än 200 rapporter skrivna av forskare och andra experter inom respektive användningsområde. Det är ett unikt material som beskriver utvecklingen inom it på ett genomgripande sätt. Hur långt hade man kommit vid olika tidpunkter och hur tänkte man då om framtiden?

    Ett tiotal rapporter från 1990-talet och framåt handlar om framväxten av e-handeln. Kunskapen och erfarenheterna från dessa kommer nu att sammanställas i en lättillgänglig rapport. Inledningsvis var det fråga om handel direkt mellan företag, främst inom bil och läkemedelsindustrin. Siktet var då inställt på att effektivisera logistiken i leverantörskedjan.

    – Utöver korta referat av rapporterna kommer jag att ta upp vad som visade sig fungera bra respektive inte bra, med sikte på att göra erfarenheterna i rapporterna relevanta även idag och i framtiden, säger Bertil. Med tillgång till tidigare erfarenheter kan vi kanske lyckas bättre i framtida satsningar.

    Prenumerera på nyhetsbrev