Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Uppdaterad stastistik och framtida trender i handeln

    För att få en överblick över det aktuella läget, trender och tendenser i den svenska detaljhandeln är det många som vänder sig till HUI:s publikation Kampen om köpkraften. Den senaste upplagan kom ut 2009 och behöver nu uppdateras med ny statistik, färska exempel och aktuell fakta.

    Det är dags för den fjärde upplagan av Kampen om köpkraften som används av både olika aktörer inom detaljhandeln, media, en intresserad allmänhet och studenter som vill få mer kunskap om hur svensk detaljhandel ser ut.

    – Vi har ny kunskap och nya exempel från flera utredningar och analyser som gjorts de senaste åren som kommer att ta plats i den nya upplagan, säger Ulf Rämme, projektledare, på HUI Research. Bland annat handlar det om viktiga områden som externhandelns effekter på den befintliga handeln och e-handel.

    Dessutom kommer två nya områden att lyftas in i boken, nämligen; shoppingturism och ett samlat grepp över detaljhandelns framtida utmaningar. Shoppingturismen spelar stor roll för detaljhandeln i Sverige, inte minst regionalt, och det finns alla anledning att titta närmare på detta fenomen.

    – När det gäller detaljhandelns framtid kommer vi att arbeta ihop två befintliga kapitel samt utöka innehållet med resultat och analyser från en befintlig undersökning, ”Härifrån till framtiden”, för att ge en samlad bild och underlätta för läsaren, säger Ulf. Där tas viktiga trender och tendenser som påverkar handelns framtida struktur och utveckling upp.

    Prenumerera på nyhetsbrev