Handelns utvecklingsråd
Start » Forskning och utveckling » Stipendiater » Anita Radón Post doc. stipendiat 2011 » Hållbarhet som en del av varumärket

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Hållbarhet som en del av varumärket

    När det gäller lyxvarumärken så är hållbarhet till viss del redan inräknat i konceptet. Företagen använder sig av kvalitetsmaterial, inte sällan till exempel ekologisk bomull, och kläderna håller längre. Det och priserna gör också att varorna konsumeras i lägre grad än billigare varumärken.

    I Anita Radóns, Textilhögskolan vid Högskolan i Borås, studie ligger fokus på hur hållbarhet kan kommuniceras till kunderna genom att studera fast-fashion (till exempel H&M och Gina Tricot), designbetonat mode (till exempel FilippaK och Acne) och lyxvarumärken (till exempel Louis Vuitton och Salvatore Ferragamo).

    – Jag kommer att titta närmare på om den kvalitet och design som förknippas med lyxvarumärken även ses som något positivt när det gäller hållbarhetsfrågor, säger Anita. En annan fråga är om kunderna är villiga att betala mer för varor som signalerar hållbarhet.

    Anita har tidigare studerat lyxvarumärkens internetnärvaro och kommer i detta projekt även titta på vad det finns för likheter och skillnader mellan hur hållbarhet kommuniceras i butik och på webben.

    Prenumerera på nyhetsbrev