Stipendiat
Start » Forskning och utveckling » Stipendiater » Linda Thunström Post doc. stipendiat 2009

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Konsumentbeteende och produktinformation

    Post doc-stipendiaten Linda Thunström, HUI Research, har genom experiment analyserat hur konsumenter påverkas av produktinformation angående hälsa och miljö.

    De nya empiriska insikter om konsumentbeteende och produktinformation som har framkommit inom projektet är bland annat:

    • konsumenter undviker ofta strategiskt produktinformation om hälsa och miljöpåverkan (det vill säga värderar denna information negativt) och detta beteende har stor betydelse för informationens effekt på efterfrågan.
    • om information innehåller kunskap om den sociala normen så väljer konsumenter att ta del av information i betydligt större utsträckning än annars.
    • smak är så avgörande för efterfrågan på livsmedel att hälsomärkning har mycket liten effekt på efterfrågan.
    • konsumenter har ingen förutfattad mening om att hälsomärkta produkter smakar sämre.
    • konsumenter är villiga att betala ett premium för hälsobefrämjande (”functional”) attribut, om dessa attribut är naturliga och smaken är opåverkad.
    • många konsumenter har stora svårigheter att förutsäga sina framtida preferenser även över begränsad tid och över en begränsad, känd och konstant valmängd.

    Prenumerera på nyhetsbrev