forskning
Start » Krönika » Alla dessa märken – hjälp eller ökad förvirring?

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Alla dessa märken

    – hjälp eller ökad förvirring?

    2015-09-03

    Jag står vid frukt- och grönsaksdisken i matbutiken och grubblar över hur jag ska kunna göra det mest miljövänliga valet. Det finns svenska omärkta äpplen, men också italienska Kravmärkta äpplen. Bananer som är märkta med Fairtrade och Krav eller Rainforest Alliance – vad ska jag välja? Alla dessa miljömärken på både mat, hushållsprodukter och förpackningar i allmänhet – Krav, Fairtrade, Svanen, FSC, MSC, Bra Miljöval, Rainforest Alliance, för att nämna några – jag blir osäker på vilket märke som är bra och vilka jag eventuellt inte kan lita på. Det är en mängd fåglar, grodor, bokstavskombinationer och figurer i olika färger och former som dyker upp på produkter i detaljhandeln. På vissa produkter sitter dessutom flera märken.

    De är till för att hjälpa oss konsumenter, men kan upplevas förvirrande och göra köpbeslut röriga. Tankar om vad dessa märken betyder och vilket värde de har dyker snabbt upp. Någon kanske börjar fundera på om producenter och försäljare genom dessa märken försöker locka konsumenter att tro att det är något särskilt bra med märkta produkter fast det kanske inte är det eller om det verkligen finns det en gedigen kontroll bakom märkena. Vad är det i så fall som kontrolleras och av vem? Vem betalar för kontrollen?

    Konsumenter får viss hjälp från miljöorganisationer, som till exempel Naturskyddsföreningen, som skriver om märkningar i debattartiklar, nyhetsbrev och på hemsidor. Genom dessa får konsumenter råd om produkter som bör undvikas och märken som är oseriösa. Andra märkningar lyfts fram som goda garanter för hållbarhet, miljö och ekologisk mångfald. Det finns också en växande mängd sammanställningar där flera märkens kriterier presenteras, jämförs med varandra och sorteras i form av en ranking. Men det är ändå svårt att känna sig säker på vad alla dessa märken står för, vad som krävs för att de ska hamna på produkter i handeln och om man kan lita på dem.

    För att öka kunskapen om miljömärkningar har vi forskare i projektet ”Kan vi lita på certifiering?” undersökt ett antal miljömärkningsinitiativ vars miljömärken återfinns på produkter i den svenska detaljhandeln. Vi har studerat vad och vem som egentligen står bakom dem och hur de organiserar sin verksamhet för att uppfattas trovärdiga. Vi hoppas att denna kunskap kan bidra till att såväl producenter som detaljhandelsföretag och konsumenter kan känna sig säkrare, men också inta ett kritiskt förhållningssätt till den mängd märkningar som florerar i dagens samhälle och därmed göra mer informerade och kunskapsbaserade beslut. För tanken bakom miljömärkningar – att bidra till en mer hållbar värld – är sannerligen god.

    Prenumerera på nyhetsbrev