forskning
Start » Krönika » Mötesplatser i förändring

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Mötesplatser i förändring

    2016-06-09

    Om du har kommit hit via en felaktig länk och egentligen vill läsa


    Vid ett New York-besök nyligen slog kaffesuget till i höjd med Orchard Street på Lower East Side. Vi klev därför rakt in i ett soundtrack och ljuvlig kaffedoft på Whynot Coffe som var fullsatt förutom vid den runda disken i mitten. ”Titta, alla, precis alla sitter på samma sätt” säger min vän när vårt café macchiato respektive cappuccino landat framför oss. Det stämmer, uppradade i lokalen sitter alla med ryggen mot väggen, ett bord framför sig, en laptop på bordet. Caféet som kontor är nu inget nytt under solen. Även jag byter gärna arbetsmiljön på kontoret mot caféer eller hotellobbys med jämna mellanrum. Bruset ger mig koncentration.

    Någon vecka efter Whynot Coffee går jag mot Fridhemsplan i Stockholm och passerar Mac Paj, som erbjuder rabarberpaj under tiden de fixar din ”pajade” dator – teknikservicebutik blir café. Inte att förglömma är hotellet i Stockholm som inlett ett samarbete med modeföretaget. På två av rummen finns walk-in-closets med kläder som gästerna kan prova och köpa med sig hem. ”Tänk dig att du kan lämna packningen hemma och bara ta med dig en tom resväska och dina hygienartiklar och sen är du klar att åka” är erbjudandet.

    Vi människor har ett behov av platser för att möta vänner, göra nya bekantskaper, socialisera, inspireras, se och bli sedda och inte minst bli lyssnade på. Här har handelsplatser, kvartersbutiken, nöjesparker, campingar, hotell och restauranger länge spelat en viktig roll. Samtidigt förändras våra värderingar, möjligheter och behov relativt snabbt. En stor del av detaljhandeln ersätts nu av e-handel och det lagas allt mindre mat hemma. Det finns butiker med stark roll som besöksmål – Falubygdens osteria utanför Falköping lockar till exempel över 200 000 turister per år. Koncept för dagligvaruhandel och restaurangverksamhet glider allt mer in i varandra.

    I ett aktuellt BFUF projekt – När blir maten värd en resa? – konstaterar våra forskare att de som besöker butiker, caféer och restauranger vill utsättas för sensoriska upplevelser, känslor och personlig utveckling. Den här utvecklingen är något som handelns och besöksnäringens företag och anställda behöver förstå och bemöta. Det kräver förmågan att leverera upplevelser, beröra människor och skapa klokt innehåll. Det kräver en del ny kompetens.

    Den här utvecklingen är också något som BFUF och Handelsrådet tillsammans med representanter för våra branscher har haft en dialog om under våren. Handel och besöksnäring sysselsätter tillsammans över 700 000 individer – med potential att bli fler i framtiden. Det känns oerhört inspirerande att vi tillsammans i höst lanserar en ny gemensam forskningssatsning med fokus just på Framtidens fysiska mötesplats. Vi kommer att efterlysa projekt som skapar resultat, nytta och positiv utveckling för både besöks- och handelsnäringen.

    Prenumerera på nyhetsbrev