Start » Yrke och kompetens » Trendspaning – digitalisering » Rapunzelchef ser svenska möjligheter med Amazon

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Rapunzelchef ser svenska möjligheter med Amazon

    - Amazon är inte ett hot. Amazon är kul. Det är en bra, kostnadseffektiv kanal för mindre företag som Rapunzel att marknadsföra sig och bygga varumärken.
    Det sade Eva Fraenkel, marknadschef på Rapunzel of Sweden, idag på morgonen när hon var på plats på Handelsrådets trendspaning.

    Vårens trendspaningsturné landade idag (24 april 2018) i Umeå, i det anslående nya kulturhuset Väven vid Umeälvens strand. Digitaliseringen i handeln stod i fokus.

    Mångfaldigt prisbelönta Umeågrundade Rapunzel har kunder i mer än 70 olika länder via tio olika sajter. Under eget varumärke säljer företaget löshår, peruker och hårvård online och konceptbutiker med salonger i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Helsingfors.

    Våga testa – och våga göra fel

    – Den handeln som, precis som vi, erbjuder tjänster i kombination med produkter har en fördel i en hårdnande konkurrenssituation, konstaterar Eva Fraenkel.

    75 procent av bolagets försäljning kommer från e-handel, där 80 procent av köpen sker via mobiler.

    – Vi är i de kanaler där kunderna är, och det skiljer sig från marknad till marknad. Man måste vara förändringsbenägen och våga testa – och därmed också våga göra fel.

    Många handelsföretag ser med bävan fram emot Amazons förutspådda Sverigeetablering i höst.

    – Vi har lanserat oss via Amazon i Tyskland och England och kan konstatera: Det är kostnadseffektivt, ger lärande om hur kunderna beter sig och ger möjlighet att följa upp och utvärdera. Det är inte läskigt, vi ser det som en ny mediakanal helt enkelt, säger Eva Fraenkel.

    Möbeljätten digiltaliserar

    Johan Hagberg, forskare inom handelns digitalisering, Handelshögskolan Göteborg, tryckte på att digitalisering är mer än e-handel. Han citerade en utvecklingschef hos Ikea: ”Digitalisering är mycket större än /e-handel/ och det har hittills kopplats till IT men inte till affären.” Han lyfte fram nysatsningar hos Ikea med det nyöppnade, renodlade showroomet/köksbutiken i Stockholm, en bukett av appar, köpet av Task Rabbit som kan ge monteringshjälp och möbeljättens diskussioner krig att sälja via olika, externa plattformar.

    Digitaliseringen förändrar jobben

    Förmiddagen innehöll också en orientering kring hur handelns digitalisering skapar behov av nya yrkesroller och ställer nya krav på dem som redan arbetar i handeln.

     

    Bild: Eva Fraenkel, marknadschef Rapunzel of Sweden

    Foto: Ylva Åkesson

    Prenumerera på nyhetsbrev