
Maila sidan
Mode skyltas och säljs
Yrkes-SM i Malmö fortsatte med skyltning av mode för de som aspirerar på att bli svensk mästare i visual merchandising och uppvisningstävling i butiksförsäljning.
De fyra som tävlar om platsen i Euroskills i butikskommunikation byggde ubnder dag två upp varsitt skyltfönster med mode.
– Det märks att de tävlande börjar bli varma i kläderna nu och nervositeten börjar släppa, Annika Bergman, tävlingsledare. De har jobbat på riktigt bra och vi ser fram emot fortsättningen på den tredje och avgörande dagen.
Annika Bergman berättar om andra dagens tävlingar.

Hanna, Ida och Johanna jobbar med sina skyltningar av mode.
Butikssäljaruppvisning
Nytt för i år är uppvisningstävningen i butiksförsäljning. Tre elever från Malmö och Helsingborg deltog i tävlingen där de fick möta tre olika kunder på scen som spelades av skådespelare. Planen är att grenen ska bli en officiell gren i Euroskills framöver.
– Vi vill med hjälp av att göra butiksförsäljning till en gren i Yrkes-SM synliggöra de kompetenser som behövs inom yrket, säger Lennart Grönberg, Handelsanställdas förbund, som håller i uppvisningstävlingen. Uppvisningstävlingen var mycket uppskattad, inte minst hos publiken som fick se säljarna möta de fiktiva kunderna på scen.

Vinnaren i butikssäljaruppvisningen.