Aktivitet
Start » Aktiviteter » Dragaren Ikea

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Dragaren Ikea

    Vad händer när Ikea kommer till staden?

    2013-12-06

    Ikea och stark handel hör ihop och många kommuner och handelsplatser vill att Ikea ska etablera sig hos just dem. Ett forskningsprojekt på HUI Research har tittat närmare på vad som verkligen händer när Ikea etablerar sig.

    Ikea är ett multinationellt handelsföretag, med 298 varuhus i 26 länder och 139 000 anställda, och på goda grunder förknippat med framgångrik handel och stor omsättning. Så det är inte så konstigt att etablering av ett Ikea-varuhus är eftertraktat runt om i landet (världen). Hur det påverkar regionen presenterades på ett frukostseminarium i början av december som arrangerades av Handelns Utvecklingsråd och HUI Research.

    – Jag jobbar som konsult ute i ”verkligheten” och gör analyser och prognoser när till exempel Ikea ska etablera eller flytta ett varuhus, sa Henrik Vestin senior konsult på HUI. Kommunerna satsar hårt på att locka till sig Ikea; allt från 43 till uppåt 600 miljoner kronor och en fråga man kan ställa sig är om det lönar sig?

    I och med det aktuella forskningsprojektet kan vi få konkreta siffror på vad som verkligen händer regionalt när Ikea etablerar sig förklarade Sven-Olov Daunfeldt, forskare på HUI. Liknande studier i USA har tidigare analyserat vad som händer när Wal-Mart etablerar sig på en lokal marknad – What happens when Walmart comes to town?

    – Vi ville titta på etableringar av Ikea och se hur de påverkade regionen där de startade, sa Sven-Olov. För att ta reda på detta studerade vi de fyra Ikea-varuhus som etablerades mellan 2000 och 2011; Göteborg (2004), Kalmar (2005), Haparanda (2005) och Karlstad (2008).

    Det visade sig att sällanköpsvaruhandeln ökade med i snitt 20 procent i de kommuner där Ikea etablerade sig samt att sällansköpsvaruhandeln anställde 17 procent fler personer än innan. Dessutom ökade sysselsättningen totalt med tio procent i detaljhandeln i kommunen.

    – Även om 90 procent av den ökade sällanköpsvaruhandeln kom från konsumenter utanför kommunen så visade det sig att sällansköpsvaruhandeln i de angränsande kommunerna endast minskade med två procent, sa Sven-Olov. Sysselsättningen inom handeln i kringliggande kommuner påverkades inte alls.

    Sammanfattningsvis kan man alltså dra slutsatsen att en Ikea-etablering ökar både handeln och sysselsättningen och att Ikea drar till sig konsumenter från närliggande områden. Men eftersom kommunerna satsar stora pengar på att locka till sig Ikea kan det ta ett tag innan det blir en nettovinst.

    • Henrik Vestin och Sven-Olov Daunfeldt, HUI Research

    Prenumerera på nyhetsbrev