Aktivitet
Start » Aktiviteter » Etiken i butiken

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Den fyrdimensionella marknaden

    Marknaden som anarki, kontrakt, aristokrati och hyckleri

    2015-02-06

    På marknaden, eller i butiken för den delen, är allt tillåtet förutom det strikt olagliga. Eller tja, det kanske också är ok så länge vi inte blir upptäckta. Eller kanske är det så att handlaren har ett stort ansvar för vad som görs och säljs, faktiskt i högre grad än själva kontraktet anger.

    Tomas Brytting, docent i företagsekonomi med fokus på etikfrågor, delar in marknaden i fyra idealtyper som beskriver på vilka olika sätt en marknad kan fungera:

    – I verkligheten existerar inte renodlade marknadstyper, utan typerna blandas, men olika marknader drar åt olika håll och för att få grepp om dem kan det vara bra att prata om dessa modeller, sa Tomas.

    Olika värden på olika marknader

    På rean råder en slags anarki där ett minimum av regler gäller, det är egennyttan som styr. Det viktigaste är att kapa åt sig det bästa fyndet – även om det betyder att du får slita det ur någon annan persons händer.

    – Det är förstås en hårddragen bild, men den illustrerar ytterligheten ”marknaden som anarki” på ett bra sätt, sa Tomas. Här är frihet och personligt ansvar viktigt, utveckling och förändring välkomnas, men att tala om för någon annan hur denne ska bete sig ses som kränkande.

    Men friheten kan leda till kaos och misstänksamhet och då blir trygghet viktigt vilket Tomas beskriver som ”marknaden som kontrakt”. Här handlar det om samhällets bästa och lagar och regler är viktiga. Andra ledord är rättvisa och lojalitet och likabehandling; kontraktet ska vara objektivt och gälla lika för alla. E-handeln är en typisk arena med avtal och kontrakt som ska följas.

    Marknaden kan vara mer än en plats där regler och lagar ska efterlevas och detaljerade kontrakt ingås:

    – ”Marknaden som aristokrati” står för äkthet, rättrådighet, omdöme och heder, sa Tomas. Exempelvis specialbutiken som lever på sitt kunnande och produkter som inte säljs någon annanstans.

    Den sista typen är ”marknaden som hyckleri” där alla illusioner har kastats över ända och pragmatismen råder. Vi vet att varumärkesägarna och säljarna både försöker och lyckas lura oss, men så länge affärerna blir gjorda på ett smidigt och lättsamt sätt spelar det inte så stor roll. På en sådan marknad är ”Green washing” (att visa upp en miljövänlig fasad som inte stämmer överrens med hur det egentligen är) ett smart sätt att gå tillväga.

    Konflikter

    Vi är alla medvetna om dessa olika marknadstyper och kan hantera dem i olika sammanhang. Det är främst när vi förväntar oss en sak, men får något annat som problem uppstår.

    – Om vi besöker en specialiserad fackbutik för att vi vill ha genuina råd från kunniga personer blir vi mycket besvikna om det visar sig att personen ifråga lurar oss till förmån för sin egen egennytta, avslutade Tomas.

    • Tomas Brytting, professor i organisationsetik talade om fyra typer av marknader med olika värden.

    Prenumerera på nyhetsbrev