
Maila sidan
Handeln i Sverige
Handeln i Sverige2018-09-05
Svensk detaljhandels tillväxt drivs i allt större utsträckning av digital försäljning, men den fysiska butiken står alltjämt för mer än 90 procent av försäljningen i landet. Försäljningen skiljer sig dock åt mellan starka och svaga regioner.
Den senaste kartläggningen av handeln i Sveriges regioner presenteras på två frukostseminarier i Stockholm och Göteborg direkt efter sommaren. På seminarierna presenteras färsk statistik över hur handeln utvecklades under fjolåret. Exempel på vad som presenteras är:
• Vilka var de viktigaste händelserna inom handeln under 2017 och vad är på gång under den närmaste tiden?
• Vilken inverkan har e-handeln på tillväxten i den fysiska handeln?
• Vilka kommuner och regioner är vinnare respektive förlorare?
• Hur har det gått för handeln i storstadsregionerna?
• Hur ser samspelet ut mellan stadskärna och övriga handelsplatser?
• Hur ser lönsamheten ut i lokal handel?
Handeln i Sverige är en kostnadsfri databas med unika uppgifter om detaljhandelns styrka på kommun- och länsnivå. Databasen sammanställs av HUI Research med finansiering från Handelsrådet.
Tid och plats:
Göteborg den 5 september kl. 07.30-09.00 (en lättare frukost serveras från kl. 07.30, seminariet börjar kl. 08.00). Föredragshållare: Rickard Johansson och Monica Bruvik.
Svensk Handel, Drottninggatan 56, Göteborg. OBS! Begränsat antal platser
Frågor om seminariet besvaras av:
Rickard Johansson
072-543 90 76