Forskningsprojekt
Start » Forskning och utveckling » Forskningsprojekt » Digitalisering i handeln

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Digitalisering i handeln

    Navigera rätt bland utmaningar och möjligheter i den snabba strukturomvandlingen

    Digitalisering i handeln medför en omfattande strukturomvandling för branschen. Det påverkar bland annat företagens affärsmodeller, hur konsumenter handlar, de anställdas vardag, handelns fysiska närvaro i stadsmiljön och branschens framtida kompetensbehov.

    I denna publikation har vi samlat forskningsresultat från tio forskningsprojekt som Handelsrådet har finansierat på temat digitalisering. Innehållet sammanfattar de rapporter forskarna har skrivit och som har utkommit under åren 2016 och 2017. Skriften inleds med en reflektion av journalisten och författaren Urban Lindstedt. I slutet finns tips på vidare läsning och referenser för den som vill veta mer.

    Innehåll

    Den digitala handelns olika dimensioner – Urban Lindstedt

    Forskningsprojekt – projektledare:

    Blanda rätt – optimal mix av marknadskanaler inom detaljhandeln – Claes Hultman

    Dataanalys för ökad kundförståelse – Ulf Johansson

    Mat på nätet – e-handelns distributionssystem och affärsmodeller – Frans Prenkert

    Handeln rustar for multikanal – Jens Hultman

    Kundens kanal(k)val i detaljhandeln – paradigmskifte i konsumenternas köpbeteenden – Åsa Wallström

    Handelns digitalisering och förändrade affärer – Anna Jonsson

    Konsumentreturer i digital handel – Daniel Hellström

    Mobilapplikationer inom dagligvaruhandeln – Mart Ots

    Att synas på nätet – visuell marknadsföring i digitala och fysiska butiker – Hanna Berg

    Shopping och sociala relationer på Facebook – Hanna Wittrock

    Referenser och vidare läsning

     

    Prenumerera på nyhetsbrev