
Maila sidan
Handelns strukturomvandling
Handeln står inför flera utmaningar då branschen på senare år har genomgått en djupgående strukturomvandling. Denna förändring ställer nya krav på både företag och anställda som behöver utveckla och anpassa sig för att möta framtidens utmaningar och ta tillvara på de möjligheter som strukturomvandlingen medför.
Handelns Utvecklingsråd har därför inom ramen för aktuell utlysning valt att avsätta forskningsmedel för att studera ”Handelns strukturomvandling”, samtidigt som det finns utrymme för andra intressanta problemställningar som är relevanta för handelsnäringen i en ”Öppen kategori”. Totalt avsätts 14,4 miljoner kronor under åren 2012–2014 till satsningen som har genererat åtta forskningsprojekt på olika högskolor, universitet och forskningsinstitut runt om i landet.
- Handelns strategiska beredskap
Jens Nordfält, Center for Retailing (CFR) vid Handelshögskolan i Stockholm - Morgondagens kundsignaler: Navigering och påverkansfaktorer i handeln
Erik Wästlund, Karlstads Universitet - Omställningskompetens i handeln
Ola Bergström, Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet - Vad händer när Ikea kommer till staden?
Niklas Rudholm, HUI Research - Detaljhandelns förändrade geografi
Jan Amcoff, Uppsala Universitet - Kan vi lita på certifiering?
Kristina Tamm Hallström, Stockholm School of Economics Institute for Research (SIR) - Ändamålsenlig sammansättning av marknadskanaler för värdeskapande inom detaljhandel
Claes M. Hultman, Örebro Universitet - Strategisk positionering i svensk dagligvaruhandel
Magnus Henrekson, Institutet för Näringslivsforskning (IFN)