forskning
Start » Krönika » Händelser i handel

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Händelser i handel

    2013-11-11

    Plötsligt handlar det mest om örhängen. När yngsta dottern äntligen fått ta hål är det bara örhängen som gäller. Det är inte helt lätt. Första året duger bara silver och titan. Nickel är bannlyst, mamma läser på och utforskar marknaden. Örhängen finns för alla stilar och åldrar, en snårskog av svåra val. Jag tar hjälp av en handlare i stan. Hon frågar efter ålder och intressen innan hon plockar fram ett urval. När jag tvekar överraskar hon med ett par som just kommit in. En liten fjäder i silver, perfekt för en flicka med egen stil.

    När vi handlar till kompisen besöker vi andra butiker. Vi letar oss genom ett stort utbud. Här rör sig flödet av varor och kunder påtagligt snabbare.

    Fråga mig står det på skylten som kvinnan vid kassan bär. Min dotter håller fram ett par örhängen och frågar om de är nickelfria.
    – Det kan dom kanske vara, funderar hon. Eller inte.
    Min dotter låter henne tänka en stund.
    – Jag vet inte säkert, säger hon till slut.

    Vid det laget har vi bestämt oss för en annan present. Dottern hänger tillbaks örhängena och jag ser hur tilliten rinner bort. Själv funderar jag över värdskap och kompetens. Överflödet av varor känns med ens påträngande. Vem vet var allt kommer ifrån? Varför kostar det nästan ingenting? I det otillräckliga servicemötet riskerar billighetens pris att bli högt.

    Handeln engagerar och skapar möten. Handeln är en arbetsplats, en samhällsspegel, en näring, en nödvändig praktik och ibland ett lustfyllt äventyr. Att forska om handel har blivit en beröringspunkt för olika vetenskaper. Handeln är ett fält för ekonomisk interaktion, men är också ett fält för social interaktion och teknisk innovation. Handelns dynamik får oss att ställa frågor av grundläggande natur. Hur skapar handeln värde för individen, verksamheten och samhället? Vilka krav ställer detta på nätverk och förnyelseprocesser i handeln?

    Här är det nödvändigt att fördjupa kunskapen kring handelns organisation. Hur kan handeln hjälpa konsumenten att göra medvetna val? Hur förändrar den ökade transparensen relationen mellan handel, producent och konsument?

    Med fokus på kundmöten och varuflöden kommer vårt nybildade Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet att bli en plattform för samverkan mellan akademi och handel. Våra kompetenser inom ekonomi, teknik, kultur och samhälle är navet för en stark forskningsmiljö. Att Handelns Utvecklingsråd bestämde sig för att satsa på tvärvetenskap kan betraktas som ett strategiskt vägval inför de utmaningar handeln står inför. Vi ser fram emot att knyta till oss duktiga handelsforskare, doktorander, innovationskluster, branschkännare och såväl gamla som nya örhängen.

    Prenumerera på nyhetsbrev