Start » Krönika » Friheten, Sanningen och Livsmeningen

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Friheten, Sanningen och Livsmeningen

    2014-03-26

    I butiken finns valfrihet; mobiltelefonerna trängs längs väggarna – prestanda, pris, bindningstid, operatörsnät och tillbehör varierar och det finns mängder av paketlösningar där även andra produkter, tjänster och system ingår… Det är jobbigt att välja. Hur ska jag veta vad jag vill ha? Och hur ska jag svara när andra frågar varför jag valde den ena eller andra modellen? Att hållas ansvarig utan att kunna svara an – det är pinsamt. Att vara fri är därför inte samma sak som att känna sig fri.

    Kan inte någon annan välja mobiltelefon åt mig – helst så att jag fortfarande tror att valet är mitt eget? Så frestande att släppa friheten och låta någon annan bestämma. Varför inte försäljaren? Hon verkar så insatt och det märke hon lyfter fram är ju så välbekant. Såg jag inte loggan på bussen? I tidningen, i tv, bland reklamen i brevlådan, på Youtube, i den senaste såpan… Miljontals kunder kan väl inte ha fel? Så får det bli! Men att fly från friheten och låta sig styras av andra, är det ansvarsfullt?

    I butiken är det inte bara Friheten som kan vara ett problem. Även Sanningen utmanas. Hela sanningen om butikens sortiment är för komplicerad att tränga in i. Vill jag verkligen veta allt? Vem bestämmer vad jag får veta – vad jag behöver veta? Dessutom, små korn av sanning sätter igång omedvetna processer i hjärnan där önsketänkande och bortförklaringar snart blir viktigare än hur verkligheten ser ut. Det kan psykologerna berätta. Prislappen, exempelvis, den talar säkert sanning – varan kostar vad det står – men känslan kring varans pris är viktigare. Är priset högt eller lågt? Rimligt eller orimligt? Hann jag ens se vad det stod på prislappen, eller var det den röda färgen som gjorde att det blev kyckling till middag idag? Vad är sanning och vilken roll spelar den i butiken?

    Och så den största frågan av alla: Livets mening. Kan man shoppa sig en själ? Det talas om existentiell konsumtion; att kläder och andra prylar kan ge oss identitet och livsmening. Affären blir ett tempel, varan en ikon, marknadsföringen blir profetisk och kunden uppgår i ett ”community”. Varför inte? Om livet känns tomt, vänd dig med förtroende till din lokala handlare för påfyllning! Den där mobiltelefonen av senaste snittet är nog det som kommer att göra mig lycklig – eller? Själv är jag skeptisk.

    Friheten, Sanningen och Livsmeningen – vilka ämnen kan vara större och mer utmanande att skriva om? Besöket i butiken runt hörnet – vad kan vara mer vardagligt? Hur de etiska frågorna visar sig i vardagen, det tycker jag är intressant. Etiken i butiken blev titeln på boken jag skrev. Läs gärna den!

    Den 9 april bjuder Ersta Sköndal högskola in till lansering av boken. Läs mer om bokreleasen här

    Prenumerera på nyhetsbrev