Start » Aktiviteter » Framtidens fysiska mötesplats

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Framtidens fysiska mötesplats

    Direktsänt webbinarium

    2020-09-24

    Framtidens fysiska mötesplats –
    så kan den se ut

    Välkommen till ett direktsänt webbinarium där branschrepresentanter och forskare reflekterar över framtidens platser där handel, besöksnäring och människor kommer att mötas.

    Se sändningen i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

    Hur kommer framtidens platser där handel och besöksnäring möts att se ut?
    Hur blir stadskärnor och arbetsgivare mer attraktiva?
    Kan digitala tjänster på platser förstärka kundupplevelser och vilken roll spelar handel och besöksnäring för den lilla stadens attraktivitet?

    Detta är några frågor som studerats i det tvååriga forskningsprogrammet Framtidens fysiska mötesplats. Nu presenteras slutresultaten i rapporten ”En perfekt plats”.

    Programmet:
    15.00 Välkommen
    Stina Algotson, vd BFUF
    Mats Johansson, vd Handelsrådet

    15.05 Detta innehåller rapporten En perfekt plats
    Eva Fohlstedt, kommunikationsansvarig BFUF

    15.12 18 strategier för att skapa en attraktiv plats
    Ola Thufvesson, fil.dr, universitetslektor Lunds universitet

    15.20 Tre röster från branschen om testbäddar, entreprenörskap och evenemang
    Karolin Forsling, vd Forslingunited AB
    Ricard Constantinou, restaurangentreprenör
    Henrik Jutbring, ekon.dr., strateg Göteborgs stad

    15.35 Småstadens kamp
    Oana Mihaescu, fil.dr., forskare Handelns forskningsinstitut

    15.42 Coworking
    Anders Johansson, vd Hospitality Visions

    15.50 Frågor
    Ylva Åkesson, moderator, kommunikatör Handelsrådet

    16.00 Tack för idag

    Bakgrund:
    Handelsrådet och BFUF (Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond) tog tillsammans fram utlysningen Framtidens fysiska mötesplats för att skapa förutsättningar för projekt som fokuserar på gemensamma utmaningar och möjligheter rörande framtidens konsumtionsmönster och fysiska mötesplatser.
    Målet har varit att få fram konkret och framåtblickande kunskap till kombinerad nytta för både besöks- och handelsnäring. Forskningen ska bidra till att höja båda sektorernas kompetens och attraktionskraft som arbetsmarknad.

    Läs rapporten En perfekt plats och mer om projektet här.

    Prenumerera på nyhetsbrev