Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Distribution av dagligvaror köpta på nätet

    När varor distribueras via e-handel kan den fysiska butiken förbigås vilket leder till att det industriella distributionssystemet kommer i direktkontakt med slutkunden; det innebär nya utmaningar för alla aktörer som berörs av distributionen.

    I och med nya tekniska lösningar såsom e-handel påverkasförutsättningarna för alla aktörer inom handeln. Konsumenterna kan handla utan att besöka en fysisk butik, handlarna driver ofta parallella verksamheter med både fysiska butiker och e-handelslösningar samt att varorna behöver levereras till både slutkunder och butiker.

    – Vi har valt att studera dagligvaruhandeln där handlarna prövar olika sätt att tillfredsställa kundernas behov och använda den nya teknikens möjligheter, säger projektledaren Frans Prenkert, docent med fokus på industriell marknadsföring och logistik, Handelshögskolan vid Örebro universitet.

    Förändrad distribution

    Fokus i projektet ligger på hur distributionen av varor förändras när e-handeln blir allt vanligare.

    – I dagligt tal pratar vi ofta om distributionskanaler, men i linje med vad forskning på senare år visar är det mer korrekt att benämna det som distributionsnätverk, säger Frans Prenkert. Vi vet dock rätt lite om vad som förändras när e-handeln breder ut sig.

    Två fallstudier kommer att genomföras i projektet där en e-handelslösning och en fysisk butik för dagligvaror jämförs med avseende på distributionssystem. Forskarna kommer att titta på lönsamhet och hållbarhet kopplat till distributionen av varor.

    – Vårt bidrag till handeln blir kunskap om hur distributionssystemen ska organiseras effektivt, på ett sätt som bidrar till bättre lönsamhet och ökad hållbarhet när det gäller miljön, i takt med att e-handeln växer, avslutar Frans Prenkert.

    Prenumerera på nyhetsbrev