Start » Forskning och utveckling » Forskningsprojekt » Forskning relevant för handelsnäringen 2018 » Personalens roll i servicemötet: Utmaningar och förändringsarbete för handelns personal.

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Kunniga kunder förändrar butiksmötet

    Väl pålästa kunder med en flora av shoppingkanaler att välja på påverkar kundmötet i de fysiska butikerna.

    Med exempel från företag inom branscher som dagligvaror, mode, böcker, heminredning och hemelektronik, ska ett nytt forskningsprojekt öka förståelse för personalens roll i ett nytt detaljhandelslandskap.

    Kundens köpresa går idag via ett flertal olika kanaler, som nätbutiker, online-annonsering och prisjämförelsesajter. Kunder använder också i ökad utsträckning mobiltelefonen, som informationsredskap och kontaktyta med andra, både utanför och i den fysiska butiken.

    Dagens butiker möter därmed en allt kunnigare kund. Servicemötet i butik förändras och butikspersonalen står inför betydande utmaningar.

    Ett nytt 2-årigt forskningsprojekt ska undersöka hur kraven från dagens kunder ser ut och hur de uttrycks under servicemötet i butik. Sökljuset riktar på hur butikspersonalen hanterar kunders krav och önskemål och vilka möjligheter och utmaningar det arbetet förknippas med.

    Syftet är en ökad förståelse för dagens kundkrav och de utmaningar som handelspersonal möter, vilket i sin tur kan bidra till en förbättring av servicemötets kvalitet och till ökad lönsamhet i handeln. Ökad kunskap om de utmaningar som butikspersonal möter i sitt dagliga arbete kan också användas för att förbättra personalens arbetsvillkor och trivsel. I förlängningen kan det även leda till minskad personalomsättning.

    I slutänden kommer projektet att dra slutsatser kring handelsföretags framtida kompetensbehov.

    Projekttitel: Personalens roll i servicemötet: Utmaningar och förändringsarbete för handelns personal.

    Syftet med projektet är att öka kunskapen om vad personalen möter i dagens kundmöten och utvärdera vad det är som krävs för att dessa möten skall bli bra under nya förutsättningar.

    Kristina Bäckström,

    Projektledare: Kristina Bäckström, Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet

    Övriga projektdeltagare: Ulf Johansson, Lunds universitet. Jens Nordfält, Handelshögskolan Stockholm Samarbetspartners: 5 aktörer inom svensk detaljhandel (från branscher som dagligvaror, mode, böcker, heminredning och hemelektronik) Beviljat anslag: 2 472 000 kronor Projekttid: september 2018-augusti 2020

    Prenumerera på nyhetsbrev