Maila sidan
Forskning relevant för handelsnäringen 2018
Utlysningen hösten 2017 hade ett brett tema – Forskning relevant för handelsnäringen.
Handelsnäringen inbegriper flera olika typer av verksamheter och ställs i dagens snabba och rörliga samhälle ständigt inför nya utmaningar. Med forskning på dessa områden som grund kan handeln möta utmaningar som till exempel demografiska förändringar, globalisering, digitalisering och hållbarhet. Forskning kan på många av dessa områden bidra med kunskap och hjälp till lösningar och innovationer som förbättrar handelsföretagens och dess anställdas villkor samt bidra till samhället i stort.
Sju forskningsprojekt delar på sammanlagt 14,5 miljoner kronor. Flera av forskningsprojekten berör digitaliseringen och den pågående strukturomvandlingen i handeln. Utlysningen visar på nya infallsvinklar och spänner över flera områden relevanta för handelsnäringen: kundernas tillit, karriärvägar i handeln, butiken som mötesplats, prisjämförelser, personalens roll i servicemöten och nya möjligheter med en digitaliserad matmarknad.
- Ohövlighet i handeln – heltäckande kartläggning om förekomst av respektlöst beteende i arbetslivet, samt identifiering av goda exempel på hantering
Dan Hasson Institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME), Karolinska institutet - Det nya matlandskapet. Äldre konsumenters inträde på den digitaliserade matmarknaden.
Ulrica Holmberg, Centrum för konsumtionsvetenskap, Göteborgs universitet. - Personalens roll i servicemötet: Utmaningar och förändringsarbete för handelns personal.
Kristina Bäckström, Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet - Butiken som mötesplats – en central konkurrensfördel i en digitaliserad värld
Karin M Ekström, Högskolan i Borås - Bortom det första jobbet: En longitudinell analys av karriärutvecklingen för unga i handeln.
Sven-Olov Daunfeldt, Handelns forskningsinstitut - DATA/TRUST: Tillitsbaserad personuppgiftshantering i den digitala ekonomin
Stefan Larsson, Institutionen för teknik och samhälle, LTH, Lunds universitet - Jakten på det lägsta priset – hur påverkas handeln av prisjämförelsesidor på nätet?
Niklas Rudholm, Handelns forskningsinstitut - Karriärvägar inom partihandeln. Vilka börjar och slutar – som anställda och entreprenörer?
Mikaela Backman, Internationella Handelshögskolan i Jönköping