Forskningsprojekt
Start » Forskning och utveckling » Forskningsprojekt » Forskning relevant för handelsnäringen 2016 » Kan val av musik skapa mervärden för personal och kunder i detaljhandeln?

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Musikens påverkan på köpbeteende och arbetstrivsel

    Digitalisering av handeln leder bland annat till att fler och fler konsumenter använder sig av e-butiker för sina inköp. Fysiska butiker behöver lyfta fram och använda sig av sina fördelar för att locka kunder, till exempel genom att skapa trivsel med hjälp av musik.

    Den fysiska butiken har större möjligheter att påverka och appellera till konsumenternas sinnen än en internetbutik och genom digitaliseringen av musik är det idag relativt enkelt att välja och spela musik som passar till den aktuella butiken.

    – Tidigare studier har visat att musik i butik kan påverka besökarna positivt och exempelvis få dem att köpa vissa utvalda produkter, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor, Handelns Forskningsinstitut (HFI). Vi vill fortsätta utforska detta för att se hur olika typ av musik kan påverka försäljningen, samt kundernas och personalens upplevelser.

    Varumärkesanpassad musik

    Forskarna samarbetar med Soundtrack Your Brand, som är exklusiv utgivare av Spotify Business, och kommer att genomför fältexperiment i detaljhandelskedjorna Filippa K och Hästens butiker.

    – Vi är väldigt glada att kunna delta i detta forskningsprojekt för att få kunskap om hur vi kan bli ännu bättre på att förstå och hjälpa våra kunder, säger Jasmine Moradi, research lead på Soundtrack Your Brand.

    – En viktig del i projektet som man tidigare inte har undersökt är hur personalen upplever och hur deras arbetsmiljö påverkas av om och vilken musik som spelas, säger Sven-Olov. Vi kommer också gör experiment i fler butiker och över längre tid än man tidigare har gjort.

    Projekttitel: Kan val av musik skapa mervärden för personal och kunder i detaljhandeln?

    Syftet med projektet är att studera om handlarna kan använda nya musiktjänster för att för att skapa mervärden för sina kunder och personal.

    Sven-Olov Daunfeldt,

    Projektledare: Sven-Olov Daunfeldt, professor och forskningschef, Handelns Forskningsinsitut (HFI)

    Övriga projektdeltagare: Niklas Rudholm, professor, HFI och Högskolan Dalarna - Jasmine Moradi, ek. mag och research lead., Soundtrack Your Brand - Hampus Poppius, HFI och Lunds universitet - Christine Öberg, professor Örebro universitet

    Prenumerera på nyhetsbrev