
Maila sidan
Gröna strategier för värdeskapande kunderbjudanden
Hur kan man kombinera ett teoretiskt angreppssätt på gröna strategier och värdeskapande med ett bemötande av kundernas önskemål?
I ett projekt som inkluderar fyra utvalda och i varierande grad ”gröna” detaljhandelsföretag försöker Cecilia Fredriksson och Christian Fuentes vid Lunds universitets campus i Helsingborg ge svar på några grundläggande frågor.
Till att börja med inventerar de vilka gröna strategier som tillämpas i detaljhandeln idag och hur de uttrycks i butikerna. Därefter undersöker de hur dessa strategier kan omvandlas till värdeskapande kunderbjudanden. Syftet är att identifiera och analysera vilka processer som skapar värde för kunden.
Forskarna menar att butikerna gör mer än att bara tillhandahålla ett grönt sortiment och information om miljökonsekvenser. Framgångsrika gröna butiker stärker i själva verket kundens skapande av upplevelse, identitet och mening. Värdeskapande blir därför en omvandlingsprocess där många olika praktiker är inblandande.
Genom att använda deltagande observation, intervjuer, fokusgruppssamtal och textanalyser på Åhléns, Coop, Myrorna och Boomerang hoppas forskarna kunna fastslå hur de gröna strategier som används i företagen omvandlas till olika praktiker.