forskning
Start » Krönika » Låt forskningen ta plats när besluten fattas

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Låt forskningen ta plats när besluten fattas

    2017-09-05

    Att var tredje klädesplagg skulle transporteras två gånger, till och från kund, var kanske inte vad vi tänkte oss när vi började handla kläder online. Att erbjuda ”fria returer” för att locka kunder till sin butik var inget en handlare hade för avsikt att göra.

    Att etablera och implementera strategier i företag när omvärlden transformeras och digitaliseras är en utmaning – minst sagt. Min reflektion från ledningsarbete i konsumentvaruföretag är att vi lägger mycket tid och kraft på att förstå vår omvärld och försöka förutspå framtiden. Inte sällan blir den valda vägen konsekvenser av konkurrenternas beteende, av företag som bryter ny mark och justerar sitt erbjudande eller nya företeelser och konsumentbeteenden. Inget av detta är nödvändigtvis fel skäl till handling och förändring. Men att som ledningsgrupp ge sig tid till reflektion och ta del av samlad kunskap inom relevanta områden innan besluten fattas gör sig inte så lätt. De operativa, snabba kvartalsorienterande besluten, ofta drivna av konkurrenternas agerande, hamnar högt på dagordningen på bekostnad av mer genomtänkt, långsiktig utveckling.

    Som industridoktorand har jag fått förmånen att försöka överbrygga just det gapet. Betydelsen för handelsnäringen i att ta del av den forskning och teoribildning som finns och skapas varje dag är enorm. Det är slående hur mycket kunskap och insikter som inte når hela vägen fram till beslutsfattare i näringslivet. Men även om jag tror att betydelsen av att fler företag låter sin personal arbeta aktivt inom akademin är stor, så inser jag omöjligheten i att vart och vartannat handelsbolag kan upplåta tid och resurser till forskning för sina anställda. Handelsrådets plattform är i detta avseende unik. Här ges möjligheten för företag att ta del av en fördjupad, insiktsfull och initierad bild av handels förutsättningar och möjliga effekter för företagen och de anställda, liksom för samhället i stort.

    En djupdykning inom vad som kan tyckas ett smalt ämne ­– konsumentreturer inom e-handel – har lett till betydande och viktig ny kunskap om hur våra nya handelsmönster påverkar konsumtionsbeteendet. Att butikernas provrum flyttat hem till vardagsrummet när man utan kostnad kan skicka tillbaka det som inte passar är kommersiellt relevant för företagen, men är det hållbar handel för ett modernt samhälle?  Har vi kunskap i företagen att optimera vårt erbjudande vad gäller returer? Ser företagen bara den betydande kostnaden för returhantering eller kan de vända det till en aktivitet som genererar ett ökat resultat? Svaret finns någonstans i de samlade insikterna och analyserna av konsumenternas beteende, företagens processer och aktiviteter i deras returhantering, något som ett enskilt företag inte kan få grepp om så lätt.

    Därför tycker jag det är viktigt att släppa in den kunskap som forskningen genererar i företagens ledningsgrupper. Väl mött på Forskningsinblick den 5 oktober för att vidga vyerna kring returernas betydelse för ert företag och samhället i stort.

    Prenumerera på nyhetsbrev