Start » Om oss » Dialog med branschen » Handelns dag/Handelsrådets dag

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    En hel dag för handeln

    Entreprenörsinspiration, debatt, handelsrelaterad forskning och yrkes- och kompetensfrågor – där ligger fokus för Handelsrådets dag, en dag om och kring handel.
    Från och med 2021 byter arrangemanget namn till Handelns dag.

    Handelsrådets dag avhålls en gång årligen i Stockholm och syftet är att fånga Handelsrådets breda verksamhet för en publik av handelsproffs. Evenemanget hade premiär 2018, och bygger på det tidigare halvdagsarrangemanget Forskningsinblick.

    Ett bärande inslag i dagen är forskarmedverkan, liksom deltagande från Handelsrådets samtliga stiftarorganisationer såväl i programmet, på scenen och som utställare.

    Handelsrådets dag 2020 gjordes, på grund av pendemin, i form av en publiklös direktsändning från Nalen i Stockholm 6 oktober.
    Läs mer här.

    2021 är datumet 16 november och formen i skrivande stund (juni) ett hybridevenemang. Följ utvecklingen av programmet här.

    I oktober 2019 hölls arrangemanget på Bio Skandia i Stockholm. Företrädare för Handelsrådets stiftarorganisationer lotsade från scenen deltagarna genom dagen. Näringsminister Ibrahim Baylan reflekterade kring handeln och samhällsperspektivet och förde sedan en diskussion med Svensk Handels Karin Johansson och Handelsanställdas förbunds Susanna Gideonsson.

    Under dagen beredde scenen plats för bland andra den världsledande handelsforskaren Anne Roggeveen, Ekonomiska rådets Erik Åsbrink och Mats Bergman, Dan Hasson, docent i folkhälsa, Institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME), Karolinska institutet, och Per Ljungberg, vd Svensk Digital Handel, som presenterade en rapport om den lokala e-handelsnäringen.

    Medverkande företag på scen var Ahlsell, Ikea, Ericsson Research och Systembolaget.

    2018, på premiären på Citykonferensen i centrala Stockholm, medverkade Ekonomiska rådet, Handelns forskningsinsituts professor Sven-Olov Daunfeldt, de internationella toppforskarna Ana Roncha, London College of Fashion, och Jonathan Reynolds, Oxford Institute of Retail Management and SAID Business School, Oxford University, liksom Ulf Johansson, föreståndare Centrum för Handelsforskning, Lunds universitet, som presenterade handelsforskning och workshopsserien ”Framtidens fysiska butik”.

    Med ingången Gränslösa möjligheter talade Jonas Arnberg, vd HUI Research, kring slutsatserna från Handelsrådets/HUI:s rapport om global e-handel och pekade på vägar framåt för handlare som vill konkurrera internationellt.

    Handfast entreprenörsinspiration, inte minst med hänsyn till e-handelsrelaterade exportmöjligheter delgavs från Rapunzel of Sweden, Royal Design och eEquity.

    Prenumerera på nyhetsbrev