Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Partnerskap för hållbarhet i dagligvaruhandeln

    Handelssektorn har en viktig roll att spela i strävan efter ett hållbart samhälle. Ett sätt att göra det är att samarbeta med olika intresseorganisationer. När företag och intresseorganisationer samverkar kan olika resurser och kompetenser kombineras till ett framgångsrikt resultat.

    I en studie vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har ”Private-Public Partnerships” (PPP) i den svenska dagligvarubranschen undersökts. PPP innebär att företag och intresseorganisationer samarbetar och förordades redan på FNs konferens Environment and Developement (UNCED) 1992.

    – Ingen organisation har allt som krävs för att påverka utvecklingen i rikting mot större hållbarhet, säger Cecilia Mark-Herbert, projektledare, på SLU. Men om företag och intresseorganisationer kombinerar sina respektive styrkor kan fördelar uppstå för båda parter samtidigt som det hållbara samhället kommer ett steg närmare.

    Forskarna kommer att bygga vidare på studien av svensk dagligvaruhandel där flera stora aktörer har studerats och närmare beskriva och identifiera hur meningsfulla samarbeten, som även kan kombineras med framgångsrikt företagande, kan se ut.

    – Det finns flera utmaningar när det gäller partnerskap mellan företag och intresseorganisationer eftersom förväntningarna och målsättningarna delvis kan skilja sig åt, säger Cecilia. Då är det viktigt med tydliga samarbetsavtal och trovärdighet.

    Prenumerera på nyhetsbrev