
Maila sidan
Vetenskapligt råd
Det vetenskapliga rådet har till uppgift att säkerställa att forskningen som erhåller medel från Handelsrådet håller hög vetenskaplig kvalité.
Rådet består av en handfull ledande och erfarna akademiker. Det vetenskapliga rådet har till uppgift att läsa och granska ansökningar för att därigenom kunna vägleda styrelsen i deras beslut om vilka som ska få forskningsmedel från Handelsrådet.
Det vetenskapliga rådet består idag av:
Gunnar Aronsson, professor vid Stockholms Universitet
Susanne Hertz, professor vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping
Claes-Robert Julander, professor vid Handelshögskolan i Stockholm
Jonas Nordström, docent vid Lunds Universitet
- Studentuppsatser
- Forskningsprojekt
- Arbetsplats, hälsa och individ i handeln + öppen kategori
- Arbetstider och sömnbesvär inom handeln: kan en sömnskola förbättra arbetsprestation och arbetstrivsel?
- Framtidens Business Intelligence
- Globalt inköpsarbete i handelsföretag – Flödesorientering och organisatorisk utformning
- Karriärutveckling inom detaljhandeln – lika möjligheter till rörlighet och utveckling för kvinnor och män?
- Rörlighet bland handelns anställda
- The short and long term effects of business failure in the retail sector
- Butiken som marknadsplats
- CFR Research School in Retailing
- Digitalisering i handeln
- Distribution, logistik och partihandel
- Handelns logistik – en branschstudie
- Innebörden av samhällsansvar i handeln
- Ökad effektivitet i befintliga urbana transportsystem
- Ökad flexibilitet i försörjningskedjor med postponement
- Rollförändringar i distributionssystem – med särskilt fokus på mellanhändernas funktion
- Tracing Sustainable Supply Chains
- Vilka faktorer är av betydelse för partihandelns utveckling?
- E-handel, it och handelns digitalisering
- Forskning relevant för handelsnäringen 2016
- Anställningsbidrag inom handeln
- Är det lönt att certifiera butiken?
- Digital model-driven physical retail and supply chain management
- Effektiv materialhantering och lagerverksamhet för ökad konkurrenskraft i multi- och omnikanaler
- Kan val av musik skapa mervärden för personal och kunder i detaljhandeln?
- Parti- och detaljhandelns roll för svensk export
- Shopping for Change: The role of retail for urban and rural development in Sweden
- Forskning relevant för handelsnäringen 2018
- Bortom det första jobbet: En longitudinell analys av karriärutvecklingen för unga i handeln.
- Butiken som mötesplats – en central konkurrensfördel i en digitaliserad värld
- DATA/TRUST: Tillitsbaserad personuppgiftshantering i den digitala ekonomin
- Det nya matlandskapet. Äldre konsumenters inträde på den digitaliserade matmarknaden.
- Jakten på det lägsta priset – hur påverkas handeln av prisjämförelsesidor på nätet?
- Karriärvägar inom partihandeln. Vilka börjar och slutar – som anställda och entreprenörer?
- Ohövlighet i handeln – heltäckande kartläggning om förekomst av respektlöst beteende i arbetslivet, samt identifiering av goda exempel på hantering
- Personalens roll i servicemötet: Utmaningar och förändringsarbete för handelns personal.
- Forskning relevant för handelsnäringen 2019
- Forskning relevant för Handelsnäringen 2020
- Automationens påverkan på handelns lönsamhet, konkurrenskraft och hållbarhet
- En butik för alla åldrar? Äldre konsumenters reaktioner på fysiska butiksmiljöer
- Förpackningars roll för en mer hållbar och effektiv varudistribution inom detaljhandeln i Sverige
- Gör prisjämförelsesidor handeln mer konjunkturkänslig?
- Näthandel och ökad nedläggning av fysiska butiker – vad driver hyresbildningsprocessen?
- Nya samarbetsformer för främjande av trygg handel i utsatta stadsmiljöer
- Välklingande butiksvaror: En generell och applicerbar metod för bättre arbetsmiljö och färre stölder
- Forskning relevant för handelsnäringen 2021
- Framtidens fysiska mötesplats 2017
- Attraktiv stadskärna genom platsinnovativa synergier
- Attraktiva arbetsgivare: Employer branding i handels- och besöksnäring
- Den lilla stadens attraktivitet: Vilken roll och betydelse har handeln och besöksnäringen?
- Framtidens kundupplevelser: Digitalisering av tjänster i fysiska mötesplatser som ett sätt skapa mervärde för både företag och kund
- Hållbar butik
- Återvinning av kläder – utveckling av kunskap och lösningar för hållbar handel
- Att stödja gröna och etiska marknader: dagligvaruhandelns roll
- Förpackningssystem för den hållbara butiken
- Gröna butiker: Hållbar handel och värdeskapande praktiker
- Hållbar butik – resultat från nio forskningsprojekt
- Hållbar handel och konsumtion – från ett miljö och hälsorelaterat perspektiv
- Hållbarhetsredovisning och interna organisatoriska processer för ökad hållbarhet
- Hur påverkar handelns strukturomvandling miljön?
- Klimatmärkt livsmedelsbutik
- Minskat matsvinn från livsmedelsbutiker
- Handeln som arbetsplats
- Anställningsrelation och arbetstider i detaljhandeln – effekter på serviceklimat och personalomsättning
- Att organisera för ansvar – Etiska stödstrukturer för arbetstagare inom detaljhandeln
- Hållbart kassaarbete
- Incitament för detaljhandelsutveckling
- Rekrytering och framtida kompetenser inom detaljhandeln
- Tillgänglighet för arbetsgivare, familj och kund
- Upplevelser och konsekvenser av estetiska krav
- Handelns betydelse, roll och funktion i samhället + öppen kategori
- Etablering av unga och utlandsfödda i detaljhandeln
- Handeln som tillväxtmotor: Vilka regionala spridningseffekter har en ökad handel?
- Handelns betydelse för integration av utrikes födda
- Konsumentreaktioner på visuell butiksmarknadsföring i digitala och fysiska butiker
- Lean i butiken
- Shopping och sociala relationer på Facebook
- Unga och utlandsfödda får jobb i detaljhandeln
- Handelns strukturomvandling
- Ändamålsenlig sammansättning av marknadskanaler för värdeskapande inom detaljhandel
- Detaljhandelns förändrade geografi
- Handelns strategiska beredskap
- Kan vi lita på certifiering?
- Morgondagens kundsignaler: Navigering och påverkansfaktorer i handeln
- Omställningskompetens i handeln
- Strategisk positionering i svensk dagligvaruhandel
- Vad händer när Ikea kommer till staden?
- Övriga projekt 2017
- Övriga projekt 2018
- Övriga projekt 2019
- Spridning av handelsforskning
- Belysningens utformning i detaljhandeln – en kunskapssammanställning
- Förstärkning av Centre for Retailings internationella publiceringsverksamhet
- Handelsrelevanta TELDOK-rapporter – om it-utveckling och handel
- Kampen om köpkraften – handeln i framtiden
- Kassörskan i omförhandling? Om arbete, organisation och genus inom dagligvaruhandeln
- Konsten att replikera – standardskapande processer i expanderande detaljhandelskedjor
- Konsumenters inställning till produkter med etisk märkning
- Kunskapsbaserad marknadsföring
- Ledarskap i butik
- Logistikutveckling genom mätsamverkan i handelns försörjningskedjor
- Mobil marknadsföring för butikshandeln
- Private-Public Partnership – Svensk dagligvaruhandel och intresseorganisationer
- Publicering av akademiska artiklar – trängselavgifter och EMV
- Publicering av vetenskapliga artiklar – Handelns frontpersoner
- Publicering i vetenskapliga journaler – logistik
- Publishing related to the customer and the distribution of cars
- The Internationalization Process of Swedish Firms
- Till salu – Stockholms textila historia
- Övriga projekt före 2017
- Analys av områdesgemensam samverkan för utveckling av stadskärnor m.m.
- Bättre plats för handeln
- Brå:s forskningsprojekt om butiksrån
- Den svenska handelns historia
- Det kontantlösa samhället
- Detaljhandeln i Sverige år 2025
- Estimating the hedonic price for fair trade coffee in Sweden
- Etiken i butiken
- Finansiering av professur i Handel och Logistik
- Flexibel handel
- Förstudie om scenarier och idealiserad design av ett framtida betalsystem
- Från handling till ord – berättelsen om Swedish Textile Water Initiative
- Hållbara lösningar för handeln
- Informations- och kommunikationsteknologi (ICT) inom handeln 2020
- John Lewis Partnership: Är dess unika ägarmodell framtiden för handeln?
- Kartläggning av handelsforskning 2007
- Medarbetardriven innovation inom dagligvaruhandeln
- Osynliga jobbskapare
- Partihandeln idag och i framtiden
- Prisupplevelse i dagligvaruhandeln
- Sinnenas betydelse för konsumtionen
- Socialt hållbar konsumtion av livsmedel på den mångkulturella marknaden
- Ungdomsarbetslösheten – en viktig utmaning för Östersjöregionen
- Validering av yrkeskompetenser inom handeln
- Är externhandelsetableringar ett hot mot detaljhandeln i stadskärnorna?
- Arbetsplats, hälsa och individ i handeln + öppen kategori
- Sök anslag
- Rapporter
- Stipendiater
- Anders Bornhäll Doktorandstipendiat 2014
- Anders Bornhäll Post doc-stipendiat 2018
- Anita Radón Doktorandstipendiat 2008
- Anita Radón Post doc. stipendiat 2011
- Ann-Kristin Lindberg Doktorandstipendiat 2011
- Anna Brismark Post doc. stipendiat 2008
- Anna Edenbrandt Post doc-stipendiat 2018
- Anton Gidehag Doktorandstipendiat 2017
- Arash Kordestani Doktorandstipendiat 2012
- Åsa Lang Doktorandstipendiat 2008
- Bättre totalkostnadsanalyser i handelsbranschen
- Bolagsstyrning i franchising
- Burak Tunca Post doc. stipendiat 2017
- Carin Rehncrona doktorand-stipendiat 2019
- Carl Yngfalk Post doc. stipendiat 2012
- Carl-Philip Ahlbom Doktorandstipendiat 2017
- Clara Gustafsson Doktorandstipendiat 2008
- Crystal Abidin Post doc. stipendiat 2016
- Daniel Grenblad Doktorandstipendiat 2011
- Detaljhandeln och antikonsumtion
- Elin Nilsson Post doc. stipendiat 2016
- Elina Fergin Wennberg Doktorandstipendiat 2018
- Emma Runnemark Post doc. stipendiat 2013
- Erik Lundberg Post doc. stipendiat 2015
- Erik Sandberg Post doc. stipendiat 2010
- Erik Wikberg Post doc-stipendiat 2018
- Fredrik Stahre Doktorandstipendiat 2009
- Gabriella Wulff post doc-stipendiat 2019
- Håkan Jakobsson Doktorandstipendiat 2011
- Hampus Poppius Doktorandstipendiat 2018
- Hanna Larsson Doktorandstipendiat 2008
- Hannes Göbel Doktorandstipendiat 2017
- Helena Nilsson Doktorandstipendiat 2015
- Ingrid Stigzelius Doktorandstipendiat 2012
- Jenny Grek Doktorandstipendiat 2009
- Jens Hultman Post doc. stipendiat 2008
- Johan Hagberg Post doc. stipendiat 2008
- Johanna Fernholm Doktorandstipendiat 2012
- Johanna Holkko Lafourcade Doktorandstipendiat 2010
- Jonas Dahlqvist Post doc. stipendiat 2008
- Jörgen Wettbo Doktorandstipendiat 2013
- Kaveh Peighambari Doktorandstipendiat 2011
- Kristina Bäckström Doktorandstipendiat 2008
- Kristina Bäckström Post doc. stipendiat 2015
- Kristina Johansson Post doc. stipendiat 2017
- Linda Thunström Post doc. stipendiat 2009
- Linda Weidenstedt Doktorandstipendiat 2016
- Magnus Lindskog Doktorandstipendiat 2009
- Malin Sundström Post doc. stipendiat 2008
- Maria Fuentes Post doc. stipendiat 2012
- Marissa Ekdahl Doktorandstipendiat 2008
- Mart Ots Post doc. stipendiat 2010
- Maryam Lashgari Doktorandstipendiat 2016
- Mats Johansson Doktorandstipendiat 2010
- Matthias Lehner Doktorandstipendiat 2012
- Mattias Eriksson Doktorandstipendiat 2014
- Michael Funke Post doc. stipendiat 2016
- Mikael Hernant Post doc. stipendiat 2009
- Milan Jocevski Doktorandstipendiat 2018
- Monika Magnusson Post doc. stipendiat 2008
- Niklas Arvidsson Post doc. stipendiat 2014
- Niklas Egels Zandén Post doc. stipendiat 2011
- Niklas Gustafsson Doktorandstipendiat 2010
- Nishant Kumar Doktorandstipendiat 2011
- Özge Öner Doktorandstipendiat 2010
- Pejvak Oghazi Doktorandstipendiat 2008
- Rana Mostaghel Doktorandstipendiat 2008
- Reema Singh doktorand-stipendiat 2019
- Sofia Wagrell Doktorandstipendiat 2012
- Therese Norman Doktorandstpiendiat 2011
- Tina Sendlhofer post doc-stipendiat 2019
- Ulla Lindberg Doktorandstipendiat 2015
- Uni Sallnäs Post doc. stipendiat 2014
- Beviljade 2019
- Beviljade 2018
- Forskningssatsningar
- Strategi och utveckling
- Om oss Forskning och utveckling