Start » Forskning och utveckling » Strategi och utveckling » Dialogforum – möten mellan näringsliv och akademi » Pantertanter och silverkonsumenter – den dolda handelspotentialen

Maila sidan

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Vart ska det mailas? (obligatorisk)

    Ämne

    Ditt meddelande

    Pantertanter och silverkonsumenter - den dolda handelspotentialen

    – Det verkar som det på något vis är ospännande att tala om seniora konsumenter. Det är helt enkelt lite svårt att få handlare att nappa på de här tankegångarna.
    Det säger professor Sven-Olov Daunfeldt från Handelns forskningsinstitut och en av talarna på Handelsrådets frukostseminarium nu på morgonen.

    Det övergripande temat var ”Hur når vi våra kunder i framtiden genom relevanta kunderbjudanden”.

    – Det läggs ner så oerhört mycket resurser på trendspaningar och på att fundera över millenniumgenerationen. I praktiken handlar ju det om att göra kvalificerade gissningar kring en målgrupp som vi redan vet inte är speciellt trogen, säger Sven-Olov Daunfeldt och fortsätter:

    – Samtidigt vet vi med 100 procentig säkerhet att folk lever längre och att allt fler blir äldre. När man börjar titta på statistiken så framkommer det också att de äldre konsumenterna i genomsnitt har det bra ställt. Det finns alltså en stor konsumtionskraft i den här gruppen. Men det är inte många som tagit tag det och skruvat om affärsutbudet.

    Samtidigt visar forskning att många äldre inte känner sig bekväma i handeln, de känner att den inte riktigt är för dem.
    En invändning är att många äldre ”shoppat färdig”, de har redan allt de tycker sig behöva.

    – Här glömmer man att de ofta handlar åt andra, barn och barnbarn, säger Sven-Olov Daunfeldt och tillägger apropå e-handel:

    – Vi vet också att för många äldre är handeln ett tillfälle till social samvaro, och där har den fysiska handeln stora fördelar framför näthandeln.

    Sven-Olov Daunfeldt lyfter fram resebranschen som en bransch som insett värdet av de seniora konsumenterna och förstått att gruppen är mycket heterogen och inte heller alltid känner sig glad över att klumpas ihop som pensionärer.

    – Jag lyssnade på en äventyrsresearrangör, som skruvat som sitt fokus från ”krisande 40-åringar” och istället riktar in sig på 55-plussare som har tid och resurser att genomföra sin drömresa.

    På plats på morgonens seminarium var också professor Annika Olsson, Lunds Universitet, som talade om hur handeln kan använda innovation för att utveckla sitt kunderbjudande.

    Det praktiska företagsperspektivet gavs genom Reitan Convenience och Telia.

    Samtliga föreläsare har deltagit i Handelsrådets projekt Dialogforum. I Dialogforum  samlas handelsnäringens olika aktörer – företag, bransch och akademi – för att diskutera aktuella utmaningar och behov av ny kunskap inför framtiden. Genom en strukturerad workshopsprocess med två till tre träffar är målet att få fram olika projektgrupper kring aktuella frågeställningar.

    Prenumerera på nyhetsbrev